12 procent meer reclame varkensvlees in coronatijd
Onder meer voor varkensvleesproducten werd intensiever geadverteerd dan in het voorgaande jaar. In vergelijking met vorig jaar is de advertentie-activiteit voor varkenssteaks, die meestal heel vaak in advertenties verschijnen, met 2 procent gestegen. Voor varkensvlees bedroeg de stijging van de reclameactiviteiten ten opzichte van 2020 maar liefst 12 procent.
Lockdown stimuleert vraag
De AMI schrijft toename van de advertentie-activiteit voor vlees van de foodretailsector sinds het voorjaar van 2020 grotendeels toe aan de coronagerelateerde beperkingen in de horeca. Door de lockdown-maatregelen is de vraag van particuliere huishoudens naar vlees merkbaar toegenomen. De levensmiddelendetailhandel, die alternatieven kon bieden voor een restaurantbezoek, profiteerde van deze situatie. Met de toegenomen reclame-activiteit voor vlees werd de trend van toenemende vraag van particuliere huishoudens naar vleesproducten nog eens versterkt, aldus Ami.
Barbecue-seizoen
Gezien de aanhoudende sluiting van de horeca gaat de AMI ervan uit dat de toegenomen vraag naar vlees vanuit particuliere huishoudens zal aanhouden. Daarnaast kan door de start van het barbecueseizoen een toename van de vraag naar gegrild vlees worden verwacht.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: AMI