‘Continu verbinding zoeken met consument’
Vanwege de ligging nabij een Natura 2000-gebied is verdere groei geen optie voor Arno van Son. Om zijn varkensbedrijf toch toekomstbestendig te maken, zet de veehouder fors in op verbreding. Hij heeft een zichtstal bij het bedrijf en verkoopt zijn vlees sinds enkele jaren, via speciale vleesautomaten, direct aan de consument. Ook startte hij samen met zijn zus een agrarische kinderopvang.
Het varkensbedrijf van de familie Van Son ligt op een steenworp afstand van de kern van Valkenswaard (NB) én vlakbij een Natura 2000-gebied. Gezien de huidige discussie rond de veehouderij geen ideale plek voor een varkensbedrijf, erkent Arno van Son (33). „Zeker niet in Brabant, waar de regels strenger zijn dan elders. Toen ik in het ouderlijk bedrijf kwam, was meteen duidelijk dat er stappen moesten worden gezet om de onderneming toekomstbestendig te maken."
Lees verder op Stal en Akker, onze regionale nieuwssite voor Zuid-Nederland.
Tekst: Ank van Lier
Beeld: Ingrid Sweers