Vierkantsverwaarding geen dekmantel voor slachterijen en handel
De vierkantsverwaarding houdt in dat je alle onderdelen van het varken, zowel hoofd- als bijproducten, zo goed mogelijk probeert te verwaarden. Als je bepaalde onderdelen niet of tegen een slechte prijs kunt verkopen dan heeft dit effect voor de totale waarde van het varken
Robert Hoste, econoom varkensproductie bij Wageningen Economic Research (WUR), somt een rijtje van factoren op die van invloed zijn op de vierkantsverwaarding. Allereerst noemt hij de variatie tussen varkens in zowel gewichten als specificaties. „Het ene dier heeft meer vet dan het andere. Wat moet je bijvoorbeeld met een hele vette buik? Daar kun je hier in Europa niks mee. Deze kun je dan bijvoorbeeld verzamelen en naar Zuid-Korea verschepen want daar is vraag naar vette buiken."
Peter van Balkom is specialist varkensvleesketen bij Connecting Agri & Food. Daarvoor werkte hij 29 jaar bij Vion en de voorgangers Dumeco en Encebe als inkoopdirecteur. Van Balkom geeft aan dat de afzet van de 'slachtbijproducten’ zoals de kop, de staart en de oren ook een belangrijkere rol zijn gaan spelen. „De afzet en de opbrengstprijs van bijproducten zijn in de loop der jaren toegenomen door een grotere vraag naar die onderdelen. Jaren terug lag de opbrengstprijs van slachtbijproducten op zo'n 3 euro en deze prijs is in de loop der jaren toegenomen tot zo'n 7 á 8 euro. Met de varkenspest in China nam de vraag een nog grotere vlucht en toen zag je dat de opbrengstprijs naar 10 euro steeg. Als er dan een kink in de kabel komt, zoals vorig jaar toen Nederlandse slachterijen niet meer naar China mochten exporteren, dan zie je dat de gevolgen voor de varkensprijs heel groot zijn. Als een bijproduct maar 3 euro oplevert, dan heeft dat veel minder effect op de totale economische waarde van het karkas."
Om acties goed in te kunnen zetten, is afstemming binnen de keten belangrijk, zegt Koen van Bergen, Director Livestock & Supply Chains bij Vion. „Vleesreclames in de supermarkten worden vaak een langere tijd van te voren kenbaar gemaakt en meer en meer in overleg met de leverancier (slachterij/verwerker) gepland. Het helpt voor een goede vierkantsverwaarding als reclames in onderling overleg worden vastgesteld. Hoe meer we van te voren weten, hoe beter we rekening kunnen houden met het plaatsen van de volumes vlees."
Lees het hele verhaal in het vakblad Pig Business, dat begin mei op de deurmat is gevallen. Ontvangt u het vakblad nog niet? Klik hier om een gratis proefnummer aan te vragen en hier om abonnee te worden.