POV presenteert resultaten onderzoeksagenda: berenvlees, intacte staarten en bigvitaliteitsindex speerpunten
In de Onderzoeksagenda Varkenshouderij 2017 - 2020 zijn thema’s opgenomen die van belang zijn op het gebied van diergezondheid en dierenwelzijn. Daarbij gaat het niet alleen om wensen vauit de maatschappij, maar volgens de POV ook ook vanuti de eigen wens om als varkenshouderij voortgang te boeken bij onderwerpen als lange staarten, reductie antibioticagebruik, bigvitaliteit en intacte beren.
„Ik ben trots op de opzet, de uitvoering en de resultaten vanuit de Onderzoeksagenda varkenshouderij in de afgelopen jaren. Hiermee hebben we als keten laten zien samen de schouders te zetten onder verdere verduurzaming van de sector en het continu verbeteren op maatschappelijke thema’s. De Nederlandse varkenshouderij is toonaangevend en dat willen wij graag blijven" zegt Linda Janssen, voorzitter van de POV.
Intacte staarten
Het streven is dat in 2030 het couperen van biggenstaarten niet meer nodig is. Dat betekent dat tegen die tijd het bijtgedrag van varkens onder controle moet zijn zodat het welzijn van de dieren niet in het gedrang kom. Op Europees niveau wordt hierbij al samengewerkt, maar Nederland zet zelf ook stappen.
Zo is er een welzijnscheck ontwikkeld, die vanaf 1 juni 2020 ook in de voorschriften van de twee varkens-IKB's is opgenomen. Voor de welzijnscheck is ook een speciale webstie ontwikkeld met tips om bijtgedrag te verminderen. Hokerrijking kan daarbij hekpen. De Wageningen Universiteit heeft daar een speciale brochure voor gemaakt.
Varkens met lange staarten houden kost meer geld. Zo worden er extra kosten gemaakt voor andere hokinrichting en de aanschaf van hokverrijking bijvoorbeeld. Het terugverdienen van de meerkosten blijft een aandachtspunt de komende jaren.
De POV werkt in samenwerking met de WUR aan het opleiden van welzijnscoaches. Dit zijn deskundigen die hun sporen hebben verdiend in de varkenshouderij. Zij willen hun kennis inzetten door varkenshouders te begeleiden, die stappen willen zetten in het verder optimaliseren van het dierenwelzijn en het verminderen van bijtgedrag in de stal.
Bigvitaliteit
Op het gebied van bigvitaliteit is er de afgelopen jaren een checklist ontwikkeld met tips waarmee varkenshouders succesfactoren en verbeterpunten inzichtelijk kunnen maken. Ook is er een werkgroep met bigvitaliteit aan de slag gegaan.
Om de bigvitaliteit beter meetbaar te maken, is de volgende stap om een kengetal voor bigoverleving te ontwikkelen, de bigvitaliteitsindex. Dit kengetal maakt het mogelijk dat een varkenshouder de prestatie van zijn of haar bedrijf kan vergelijken met die van andere bedrijven. Met behulp van de checklist en protocollen kunnen vervolgens succesfactoren en eventuele verbeterpunten in kaart gebracht worden.
Het plan is de toepassing van de ontwikkelde hulpmiddelen (checklist, brochure etc.) in de varkenshouderij te vergroten door opgedane kennis meer de stal in te brengen. Daarnaast wordt een beslisboom ontwikkeld, waarmee varkenshouders kunnen achterhalen welke bedrijfsprocessen verbeterd kunnen worden om zo de bigvitaliteit te verbeteren.
Intacte beren
De Nederlandse varkenshouderij heeft de website boarsontheway.com gelanceerd. Het doel is om castratie van mannelijke varkens in de EU te beëindigen.
Marktacceptatie was het onderwerp van de IPEMA-expertmeeting in september 2020. Hieraan deden 30 onderzoekers uit 22 landen mee. Belangrijke conclusie uit deze expertmeeting was dat het niet alleen het risico op berengeur is waarom afnemers van varkensvlees liever geen berenvlees afnemen. Het is ook de kwaliteit van het vlees, waaronder het vetgehalte en de vetzuursamenstelling. Deze onderzoekskennis biedt de mogelijkheid te sturen op deze aspecten, bijvoorbeeld via voeding en fokkerij.
Om de beschikbare kennis over beren houden naar de praktijk te vertalen, ontwikkelt IPEMA speciale factsheets. Factsheets met onderwerpen als voeding, fokkerij, management. De factsheets staan op termijn op www.boarsontheway.com.
Er moet meer informatie beschikbaar komen die geschikt is voor retailers. Dat kunnen artikelen in vakmedia zijn of het aanbieden van netwerken zodat retailers toegang hebben tot de meest accurate en actuele kennis over vlees afkomstig van beren. Alles is bedoeld om vragen van retailers goed te kunnen beantwoorden en daarmee de marktacceptatie van berenvlees te vergroten.