Warme dagen op komst, code oranje voor de veetransporteurs en varkenshouders
De eerste zomerse week van 2021 is al een feit. Als de temperaturen stijgen en het mooie weer langer aanhoudt, dan staan volgens Vee&Logistiek Nederland transporteurs en chauffeurs op scherp. Zij nemen, zoals van een goede vakman verwacht mag worden, extra maatregelen om het welzijn van dieren tijdens het transport bij warm weer zo goed mogelijk te waarborgen. „Niemand is erbij gebaat dat de dieren vermoeid, gestrest of gewond op de plaats van bestemming aankomen. De maatregelen die de veetransporteurs nemen zijn vastgelegd in het hitteprotocol. Iedere chauffeur en transporteur kent dit protocol”, aldus Vee&Logistiek.
Extra waakzaam
Zodra het hitteprotocol in werking treedt, zijn de chauffeur en de transportondernemer extra waakzaam. De transporten zullen zoveel mogelijk 's ochtends vroeg of 's avonds worden uitgevoerd. Met de NVWA hebben we afspraken kunnen maken dat zij verruimde openingstijden en een tropenrooster hanteren om de keuringen voor het vervoer op de koelere momenten van de dag te kunnen uitvoeren.
Alleen KNMI
POV waarschuwt ook dat de NVWA zich richt op de weersinformatie van de KNMI App met Rijkslogo. Alleen deze weersinformatie is geldig. Andere weer-apps kunnen namelijk andere temperaturen en weersvoorspellingen geven. Het hitteprotocol voor transport voor aanvoer van vleesvarkens op de slachterijen en voor exportcertificering gaat in bij voorspelde temperaturen boven de 27 graden Celsius.
Lange afstandtransport
Voor lange afstand transport, transporten die langer dan acht uur duren, gelden specifieke eisen; de temperatuurgrens is dan 30 graden Celsius. De NVWA geeft geen certificaat meer af voor transporten met een duur van meer dan acht uur, als op een deel van de betreffende route een buitentemperatuur wordt voorspeld van meer dan 30 graden Celisus. Dit kan bij langere perioden van warm weer, in met name Frankrijk en Spanje, gevolgen hebben voor de export van biggen naar Spanje. De NVWA kan uitzonderingen toestaan als de aanvrager een reisjournaal kan overleggen waarmee wordt aangetoond dat de temperatuur in de wagen niet boven de 30 graden Celisus komt. Bijvoorbeeld als het transport voornamelijk in de avond, nacht en vroege ochtend plaatsvindt of bij vervoer met vrachtwagens met actieve koeling van voldoende capaciteit. Dit eventueel in combinatie met een verlaging van de beladingsgraad.
Reisjournaal
Het advies van de POV aan varkenshouders die varkens exporteren naar Spanje is om bij perioden van hitte vooraf goed met de exporteur/transporteur te overleggen. En te zorgen voor een goed reisjournaal. Vee&Logistiek Nederland en Saveetra hebben informatie beschikbaar over het opstellen van een ‘NVWA-proof’ reisjournaal. De POV roept de varkenshouders op attent te zijn en op tijd afspraken te maken met transporteur en slachterij, over de planning van transport, aanvoer van varkens op de slachterij en het laten uitvoeren van de exportcertificering door de NVWA.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Ellen Meinen
Bronnen: POV, Vee&Logistiek Nederland