'Koop alleen geregistreerde nieuwe landbouwvoertuigen'
Dit adviseert Hero Dijkema, beleidsmedewerker van Cumela. Wanneer veehouders de registratie bij de RDW zelf regelen, dan is de uitkomst volgens hem onzeker en kost het veel tijd en moeite. „Laat deze verantwoordelijkheid daarom bij de verkopende partij liggen.”
Bewijs van goedkeuring
Vanaf 1 juli 2021 moeten nieuw landbouwvoertuigen geregistreerd zijn bij de RDW via het reguliere registratieproces. Dijkema waarschuwt dat dat alleen kan als deze nieuwe voertuigen beschikken over een bewijs van goedkeuring. Dit geldt ook voor voertuigen met bouwjaar 2021 die voor 1 juli in gebruik zijn genomen.
Een goedkeuringsbewijs is verplicht sinds 2018. Daarmee wordt aan de voertuigeisen voldaan voor het rijden op de weg. Bestaande landbouwvoertuigen met bouwjaar 2020 of ouder kunnen nog wel zonder goedkeuringsbewijs door de eigenaar zelf worden geregistreerd.
Juiste constructiesnelheid
Voor nieuwe landbouwtrekkers is het goedkeuringsbewijs geen probleem, stelt Dijkema. „Landbouwtrekkers moeten al vele jaren beschikken over een Europese typegoedkeuring.” Wel is het volgens hem belangrijk om een trekker met de juiste constructiesnelheid te kopen. „De constructiesnelheid is bepalend of een landbouwtrekker APK- en tachograafplichtig is. Landbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van 40 km/u of minder zijn niet APK- en tachograafplichtig. Koop je een nieuwe 50 km/u-trekker, dan komt er 50 km/u als constructiesnelheid in het kentekenbewijs te staan. Als je dit naderhand wilt wijzigen, dan moet de tractor eerst worden begrensd en vervolgens moet je naar een keuringstation van RDW ter controle. Koop daarom direct de tractor met de juiste constructiesnelheid. Ook van al geregistreerde snelle landbouwtrekkers met een kentekenbewijs, kan de maximumconstructiesnelheid alleen worden aangepast in het kentekenbewijs, na keuring door de RDW.”
Getrokken materieel
Ook getrokken voertuigen (categorieën R en S) moeten al vanaf 1 januari 2018 zijn goedgekeurd, voordat zij in het verkeer worden gebracht. Volgens Dijkema is de praktijk echter dat een deel van het nieuwe getrokken materieel nooit is goedgekeurd door de RDW. „Door het ontbreken van de registratieplicht is hierop nooit actief toegezien.”
Dijkema wijst er daarom op dat fabrikanten en leveranciers van nieuwe getrokken materieel vanaf 1 juli 2021 moeten zorgen voor goedgekeurde landbouwvoertuigen. „De meeste getrokken voertuigen zullen een IGC (Nederlandse goedkeuring, red.) van de RDW hebben. Inmiddels komen er ook langzamerhand meer getrokken landbouwvoertuigen die beschikken over een Europese typegoedkeuring."