Onderzoek LTO onder consumenten: 65 procent wil dat import uit landen met lagere standaarden stopt
De belangenbehartiger noemt het 'een bekend fenomeen': de burger is veeleisend, maar de consument kiest bij het schap vaak toch voor het goedkoopste product. Uit het onderzoek blijkt dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel: vijftig procent geeft aan bereid te zijn een meerprijs te betalen voor een herkenbaar Nederlands product met hogere standaarden. Zes op de tien willen bovendien een einde aan 'de kiloknaller'. Vijftien procent is het daarmee oneens. Nederlanders zitten daarbij niet te wachten op oneerlijke concurrentie: 65 procent wil dat import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer vier op de vijf Nederlanders zich op de één of andere manier bewust bezig is met het product dat hij of zij koopt. Daarbij zijn seizoen- en scharrelproducten het populairste, gevolgd door producten van Nederlandse bodem. Als de consument eenmaal voor het schap staat, heeft één op de drie oog voor de gezondheid van voedsel.Als het gaat om het kopen van duurzaam voedsel, blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders aangeeft producten met een duurzaamheidskeurmerk te willen kopen. Ondanks dat het maar één op de vijf consumenten op duurzaamheid bij het lezen van het etiket.
Minder uitgegeven aan voedsel
Naast duurzaamheid komt uit het onderzoek dat de consument zijn uitgaven aan voedsel overschat. Zo denkt de Nederlander dat een kwart van het inkomen uitgegeven wordt aan voedsel. In werkelijkheid is het nog minder dan de helft daarvan. Zo geeft het gemiddelde huishouden acht procent van het inkomen uit aan voedsel.
Meer bewustwording consument
LTO Nederland roept het nieuwe kabinet op om meer bewustwording bij de consument . Zo vraagt de belangenbehartiger om te investeren in programma's als jong leren eten en boerderijeducatie, zodat jonge kinderen waar het voedsel vandaan komt, wat gezond en lekker is en welke duurzame keuzes zij kunnen maken. LTO benadrukt dat het daarbij belangrijk is dat het voor de consument duidelijker wordt waar het product vandaan komt en op welke wijze het geproduceerd is.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: LTO Nederland