Duitse varkenshouders roepen groothandel en restaurateurs op voor meer promotie Duits varkensvlees
De internationale exportrestricties als gevolg van de AVP uitbraken in combinatie met de coronacrisis zorgen voor een crisis op de Duitse varkensvleesmarkt. De prijzen voor slachtvarkens en biggen liggen op een dramatisch laag niveau, tegelijk zijn de kosten sterk gestegen, vooral de voerkosten. Volgens de Interessegemeinschaft van Duitse varkenshouders (ISN) heeft het verlies op elke big en elk verkocht varken inmiddels een catastrofale dimensie bereikt. Tegelijkertijd is het aanbod van slachtvarkens in Duitsland even laag als in 2007. Elke dag dat deze fase voortduurt, worden varkenshouders gedwongen het bijltje erbij neer te gooien en storten hele structuren in, waarschuwt de Duitse belangenorganisatie van varkenshouders ISN.
Export
Grootste probleem vormt de stilgevallen export van Duits varkensvlees. In 2019 ging van de 5 miljoen ton in Duitsland geproduceerd varkensvlees ongeveer 37 procent naar de levensmiddelenhandel, 28 procent was bestemd voor consumptie buitenshuis en 35 procent werd over de landsgrenzen afgezet. Als gevolg van de coronacrises en de AVP zijn deze verhoudingen aanzienlijk verschoven. Zo kwam de consumptie buitenshuis vrijwel tot stilstand als gevolg van corona. Deze herstelt zich met de opening van kantines en restaurants. En nu de evenementen weer op grotere schaal plaatsvinden, moeten daar weer meer worsten worden gegeten. Door de AVP is de uitvoer nog steeds erg beperkt. Derde landen zijn grotendeels verdwenen en de concurrentie op de Europese markt is enorm. De uitbreiding van de varkensstapel in andere EU-lidstaten, zoals Spanje, speelt daarbij ook een rol. ISN-directeur Dr. Torsten Staack. „De logische conclusie is dat de Duitse varkenshouders zich meer op de Duitse markt moeten richten.”
Voorraden
Ondanks het lagere aanbod aan vleesvarkens liggen de varkensvleesvoorraden op een hoog niveau. De voorraden in de koelhuizen zijn momenteel 24 procent hoger ten opzichte van 2020 en maar liefst 47 procent hoger ten opzichte van 2019. ISN onderstreept dat hierin verandering moet komen, zodat de prijzen voor biggen en mestvarkens eindelijk weer omhoog gaan. In de ogen van ISN is er maar één oplossing: verkoop, verkoop en nog eens verkoop van Duits varkensvlees en daartoe behoren bijbehorende verkoopbevorderende reclamecampagnes.
Eisen
ISN roept alle betrokken partijen op voorrang te geven aan Duits varkensvlees en meer reclamecampagnes (ook in de groothandel en de horeca) voor Duits varkensvlees. De supermarktketens prefereren al Duits varkensvlees. In de groothandel signaleert ISN vaak een heel ander beeld. „Hier lijken normen slechts een ondergeschikte rol te spelen en is de lage prijs de beslissende factor. Hoe kan het anders dat bijvoorbeeld vlees uit Chili of andere landen, met weinig transparante producentennormen, tegen de laagste prijzen wordt aangeboden”, zo bekritiseert de ISN-directeur Staack. Staack: „Het gaat er niet om onze markt af te sluiten. Momenteel heerst op de Duitse varkensmarkt een noodtoestand omdat de verkoop terugloopt. Het is dan ook niet meer dan terecht dat wij ons concentreren op een belangrijk potentieel voor de Duitse varkenshouders, namelijk de groothandel met inbegrip van de consumptie buitenshuis. Deze kans om de markt te ontlasten mag niet voorbijgaan.”