Stelling: ik ben aangesloten bij een varkenshouderijconcept
Marktconcepten moeten in de toekomst meer aandacht hebben voor dierenwelzijn, de omgeving en het verdienmodel voor de boer. Dat is de visie van Jan Broenink, oprichter van het Wroetvarken: „Plaats je bedrijf in de samenleving door met je omgeving bezig te zijn, anders plaats je je bedrijf buiten de samenleving en krijg je weerstand op alles wat je doet."
De ondernemer uit Langeveen (OV) ziet de opmars van marktconcepten met aandacht voor duurzaamheid en dierenwelzijn als een positieve ontwikkeling. Met zijn Wroetvarken is hij een van de veertien varkensvleesconcepten die er momenteel zijn in Nederland. In die initiatieven zit verschil: van grote retailconcepten zoals Beter Leven tot kleine slagersconcepten zoals het Wroetvarken.
Dat de toekomst in marktconcepten ligt, liet een WUR-rapport uit 2016 al zien. Daarin wordt geschetst dat het aantal marktconcepten in ons land mogelijk kan gaan groeien. Ook de Rabobank voorspelde recentelijk nog dat vraaggestuurde ketens met aandacht voor bijvoorbeeld digitalisering, transparantie en het milieu een grotere rol gaan spelen.
Broenink kan zich wel in dat toekomstbeeld vinden. „In Nederland kunnen we niet meer voor de laagste kostprijs produceren. Laat dat maar aan Amerika en Oost-Europa over. We moeten meerwaarde leveren en onderscheidend zijn met ons varkensvlees door meer aandacht voor dierenwelzijn en de natuur. Dat kan prima via marktconcepten. Maar, ik vind dat daartegenover wel een goed verdienmodel moet staan voor de varkenshouder. Het mag niet zo zijn dat de hele keten aan de varkensvleesproductie verdient, behalve de boer", aldus de initiatiefnemer van het Wroetvarken.
Lees het hele interview met Jan Broenink in het vakblad Pig Business, dat begin september op de deurmat valt. Ontvangt u het vakblad nog niet? Klik hier om een gratis proefnummer aan te vragen en hier om abonnee te worden.
De komende uitgaven van het vakblad wil de redactie van Pig Business door middel van een rubriek graag aandacht besteden aan nieuwe en bestaande marktconcepten: Hoe is de afzet geregeld en hoe zit het verdienmodel voor de varkenshouder in elkaar? Lijkt het je wat om aan dit artikel mee te werken, mail dan naar redactie@pigbusiness.nl. Het artikel mag voorafgaand aan publicatie gelezen worden.