POV en Vee en Logistiek starten procedure vanwege strengere exportkeuringen
De NVWA gebruikt voor de beoordeling van de transportwaardigheid van onder andere varkens en runderen de Europese richtsnoeren, maar treedt sinds 1 augustus strenger op bij exportkeuringen. Dit betekent dat nu alleen dieren zonder zichtbare afwijkingen goedgekeurd en voor export gecertificeerd worden. Aanleiding daarvoor was de uitspraak van het Veterinair Beroeps College over een geschil in 2016.
Vanaf april 2021 worden de Europese richtsnoeren voor runderen en paarden al gebruikt bij de keuring door de NVWA. Voor de varkens worden de richtsnoeren vanaf oktober 2021 toegepast omdat een aantal punten, zoals het vervoeren van varkens met lichte verwondingen, nog nader uitgewerkt moeten worden. Het gaat daarbij om de voorwaarde voor transport van een varken met bijvoorbeeld een navelbreuk of een lichte verwonding door staartbijten.
De NVWA wil dat de sector voor de transportwaardigheid van die categorie dieren een protocol maakt. Dit meldde minister Carola Schouten 3 september in een Kamerbrief. In het Europese richtsnoer staat dat varkens met een navelbreuk of lichte verwonding door staartbijten wel vervoerd mogen worden.
Administratieve lastenverzwaring
De POV en Vee & Logistiek Nederland en hun leden gebruiken het richtsnoer nu al en vinden daarom een extra protocol niet nodig omdat de Europese richtsnoeren al aangeven of een dier transportwaardig is of niet. „De extra gevraagde lijsten met diernummers leveren een onevenredige administratieve lastenverzwaring op en voegen niets toe aan dierenwelzijn of verbetering van het transport. Het is zo onwerkbaar voor de sector. Er wordt gevraagd om nog meer papierwerk terwijl de Europese richtsnoeren helder zijn", geeft Helma Lodders, voorzitter van brancheorganisatie Vee & Logistiek Nederland, aan.
Op 19 augustus is bezwaar tegen de strengere handelswijze gemaakt in een brief van Vee&Logistiek Nederland, de POV en LTO Nederland aan de NVWA. „In een reactie wuift de NVWA de kritiek weg en houdt vast aan de voorwaarde dat de sector met een protocol komt”, laat Lodders weten.
Gevolgen
De voorzitter noemt het huidige keuringsbeleid onrealistisch en onacceptabel: „De NVWA handelt strenger dan de in Brussel vastgestelde richtsnoeren voor transportwaardigheid. Transportwaardig vee moet hierdoor achterblijven. Dit heeft niet enkel economische gevolgen, het draagt ook niets bij aan het dierenwelzijn. Daarbij wil de sector dat de betreffende ondernemer geïnformeerd wordt bij klachten."
Over de noodzaak van de stap naar de rechter: „We zijn de procedure gestart maar hebben veel liever dat de NVWA gaat keuren volgens de EU-richtsnoeren. De sector biedt alleen transportwaardige dieren aan voor keuring, en als er twijfel is over transportwaardigheid dan wordt dat de keuringsarts voorgelegd. Moeilijker is het niet".
Hoogrisicodieren niet op transport
Minister Schouten laat in de Kamerbrief weten dat de NVWA meer tijd neemt voor de uitvoering van exportcertificeringen van dieren. „De extra tijd die nodig is voor de exportcertificering is voor rekening van de sector en zal worden geretribueerd. Ook zal de NVWA voldoende tijd inroosteren voor het opstellen van rapporten en bevindingen”, staat in de brief van Schouten.
Als er dan meer tijd nodig is voor exportkeuringen, en de vraag de capaciteit overstijgt, zal de NVWA prioriteren. „Hierbij worden aanvragen van de exportcertificering van hoog-risicodieren als eerste niet in behandeling genomen. Door een goede voorselectie te maken van de dieren voor export conform de genoemde (door de sector uit te werken) protocollen, heeft de sector zelf de sleutel in handen om te zorgen voor voldoende tijd voor de afgifte van exportcertificeringen”, aldus de bewindsvrouw.
Laat bericht over afgekeurd dier
Een ander punt dat raakvlakken heeft met de controle van de NVWA, is het moment van informeren over rapporten van bevindingen en een eventuele boete. Deze kunnen voor de veehouder of transporteur zijn, afhankelijk van of het dier bij de veehouder of op een verzamelplaats is afgewezen, legt Lodders uit: „Als een dier is afgekeurd, dan wordt de ondernemer niet op de hoogte gesteld, maar krijgt deze circa zes maanden later een boete. Dat is een half jaar later en het dier is dan al lang weg. Een ondernemer krijgt na die maanden exact twee weken de tijd om bezwaar te maken. Dat kan toch niet waar zijn?"