Schouten bekijkt vergoeding veeartsen bij transporttoezicht en -keuring opnieuw
Op dit moment moeten veeartsen én toezicht houden op dierenwelzijn én dieren keuren voor geschiktheid voor transport. Dat leidt tot spanningen in het systeem, vertelde de minister. Zij heeft de Raad van Advies van de NVWA gevraagd om hier naar te kijken. Zodra de Raad hierover uitspraak heeft gedaan, wil ze kijken hoe ze dat advies kan opvolgen.
Dat zou er eventueel toe kunnen leiden dat de twee taken niet meer beide bij de NVWA worden ondergebracht. Tjeerd de Groot pleitte hiervoor. „Op dit moment betaalt het bedrijfsleven mee aan de keuringen, en wie betaalt, bepaalt“ stelde hij. Volgens hem kan het aantal incidenten tijdens transporten verminderd worden als de twee activiteiten bij verschillende organisaties worden ondergebracht.
Boetestelsel
Ook gaat de minister het boetestelsel opnieuw bekijken. Of in ambtelijke taal, ‘de interventieladders worden herzien’. Maar direct bij een overtreding zwaar te beboeten, zoals sommige Kamerleden wensten, ging haar te ver. „Mensen die een fout maken, moeten de kans krijgen om die te herstellen“, vond ze. Wel wil ze kijken of een puntensysteem, zoals Duitsland kent voor het rijbewijs, op een of andere manier in te voeren is. Daarbij zou elke overtreding een aantal strafpunten opleveren (die na bepaalde tijd weer vervallen), en zodra een maximum wordt overschreden, moet het bedrijf sluiten. Peter Valstar (VVD) en Tjeerd de Groot (D66) pleitten voor een dergelijk systeem. De minister zal dit meenemen in haar revisie van het boetestelsel.
EU-richtsnoeren
In hetzelfde debat brachten Peter Valstar (VVD) en Caroline van der Plas (BBB) het feit aan de orde dat de NVWA dieren ‘met een vlekje’ bij exportkeuringen al te snel afkeurt. „Een dier met een smetje aan het oor is gewoon transportwaardig“, vertelde Van der Plas. „Maar zelfs aangeboren afwijkingen leiden nu tot afkeuring.“Het gevolg, betoogde zij, is dat gezonde dieren nu worden doodgespoten en niet meer als voedsel kunnen dienen.
Het kan er ook toe leiden, vertelde ze, dat dieren aan het begin van het transport worden goedgekeurd, maar bij aankomst door een andere arts toch worden afgekeurd. En dan krijgt de boer een boete, terwijl zijn dieren eerst werden goedgekeurd.
Maar dit is wat de sector in Europees verband wel heeft afgesproken, riposteerde de minister. De EU-richtsnoeren voor diertransporten zijn in samenwerking met de sector tot stand gekomen. Schouten suggereerde dat het Nederlandse bedrijfsleven meer volgens die richtsnoeren werkt en dieren, zoals daar ook staat vermeldt, voor transport opdeelt in verschillende categorieën, van compleet gezond tot niet transportwaardig. Dat versnelt het werk van de keuringsartsen en voorkomt veel problemen tijdens het transport, stelde ze. Met het bezwaar van Van der Plas dat een boer zo’n opdeling niet kan maken omdat die nu eenmaal geen veearts is, ging ze niet mee. „Zo moeilijk zal het niet zijn“, dacht ze. „Een boer kent zijn dieren tenslotte. En grensgevallen kan hij altijd nog voorleggen aan de veearts.“
Mobiele dodingsunit vanaf januari actief
De mobiele dodingsunit voor niet transportwaardige dieren uit de veehouderij (MDU) zal vanaf 1 januari 2022 actief zijn. Dit vertelde de minister tijdens het overleg. Eerder had ze in een Kamerbrief gezegd dat er pas in april juridisch toestemming zou komen, maar die toestemming is er nu al. Dat het toch nog tot januari duurt voordat de unit kan worden ingezet heeft te maken met capaciteitsproblemen; de NVWA kan dit jaar nog geen dierenarts vrijmaken om daar dienst te doen.
De MDU kan per dag vijf bedrijven bezoeken.