Rapport Witte Huis: 'Concentratie van bedrijven leidt tot marktbeïnvloeding'
'Duurder vlees voor consumenten door gebrek aan concurrentie in vleesindustrie'
Volgens het Witte Huis zijn de prijsstijgingen van rundvlees, varkensvlees en gevogelte in de supermarkt goed voor de helft van de prijsstijging van voedsel sinds 2020. De prijzen voor rundvlees zijn gestegen met 14 procent, varkensvlees met 12,1 procent en gevogelte met 6,6 procent sinds december 2020.
Het rapport stelt dat vier bedrijven, die de meerderheid in de vleesverwerkingsindustrie en daarin de markt beheersen, ‘tijdens de pandemie recordwinsten genereren’. Volgens het rapport hebben de vier grootste rundvleesverpakkers 82 procent van de markt in handen, tegen 25 procent in 1977; de vier grootste pluimveeverwerkers hebben 54 procent van de markt in handen, vergeleken met 35 procent in 1986; en de vier grootste varkensvleesverwerkers hebben 66 procent van de markt in handen, vergeleken met 33 procent in 1976.
Problemen aanpakken
Het Amerikaanse ministerie van landbouw, United States Department of Agriculture, (USDA) en de zogheten Biden-Harris Administration willen deze problemen aanpakken door krachtige maatregelen nemen om mogelijk illegale prijsafspraken aan te pakken, antitrustwetten te handhaven en meer transparantie in de vleesverwerkende industrie te brengen.
In reactie op het rapport stelt het North American Meat Institute (NAMI) dat de industrie, zijnde de vlees- en pluimveeverpakkers en -verwerkers getroffen door de wereldwijde pandemie en de inflatoire trends in de Amerikaanse economie. „De Amerikaanse consument ziet daardoor hogere prijzen bij veel meer goederen en diensten, ook door het aanhoudende tekort aan arbeidskrachten. In de vleesindustrie is het niet anders. Met opruiende verklaringen die de fundamenten van vraag en aanbod niet respecteren bereik je niets. De vleesindustrie is competitief en dynamisch, waarbij geen enkele partij de markt domineert", laat het NAMI in een reactie weten.
Tekst: Henk Wassink
Bron: www.nationalhogfarmer.com