Column: Negatieve framing varkenshouderij bron van alle ellende
Iedereen weet dat hij gelijk heeft. Boeren aller standen en sectoren verenigt u. Spreek met één stem, met één eenduidige boodschap en met één collectief gedragen visie. Maar de mooie gebeurtenis heeft dit keer niets met het gekrakeel van politiek of beleid te maken. De mooie gebeurtenis draait om marketing en om communicatie.
Onder leiding van de NVP (Nederlandse Vakbond Pluimveehouderij) en de POV is afgelopen maand een coalitie ontstaan tegen de negatieve framing van de landbouw. Daar zit niet alleen de POV en NVP in, maar ook COV en nog een tiental andere partijen uit de veehouderij- en vleessector. Niet in beleid en visie maar in communicatie hebben de sector- en ketenpartijen elkaar gevonden. Deze samenwerking is in feite nog belangrijker dan het Landbouw Collectief omdat negatieve framing van de veehouderij de basis vormt van alle ellende die de veehouder over zich heen krijgt en heeft gekregen.
Framing heeft ervoor gezorgd dat politieke partijen langzamerhand hun handen van de landbouw hebben afgetrokken. Dat ze mee zijn gegaan in de framing-retoriek die zich maar herhaalde en herhaalde waardoor zelfs het CDA geloofde dat de boer zijn langste tijd in Nederland had gehad. Framing die als een giftig rookgordijn de landelijke journalistiek zo misleidde en verlamde dat elke persbericht van de antiveehouderlobby klakkeloos en zonder eigen research werd overgenomen.
Framing die leidde tot tweespalt in de sector omdat er oplossingen werden aangedragen die voor de ene boer gunstig waren en voor de andere boer de nekslag betekenden. Framing met als doel verdeel en heers onder boeren. En dat leek de antiveehouderijlobby aardig te lukken. Het Landbouw Collectief mislukte en kijk naar FrieslandCampina of de Melkveehouders Vakbond.
Gelukkig voorkwam de varkenshouderij die tweespalt in haar gelederen min of meer door op tijd een overkoepelende organisatie te realiseren; wel met de nodige obstakels, maar uiteindelijk zegevierden de varkenshouders dan toch. Met de coalitievorming tegen de negatieve framing is er iets moois ontstaan. Samen vechten tegen de grootste vijand van de veehouderij met hetzelfde wapen als die vijand: marketing en communicatie. Net op tijd, want in de afgelopen twee jaar leek de verdeel- en heerstactiek van de antiveehouderijlobby te winnen. De vorming van de coalitie is het begin van een nieuwe dageraad voor de veehouderij- en vleessector.
Het tij kan en zal nu keren. ‘Die wiel sal draai.’