ACM: contract ontbinden vanwege hoge energieprijzen mag niet zomaar
ACM ontving verschillende meldingen van consumenten (kleinverbruikers) die een brief van hun energieleverancier hebben gekregen waarin het bedrijf de leveringsovereenkomst opzegt. Ook krijgt de waakhond vragen van consumenten die van hun leverancier te horen krijgen dat hun overeenkomst met een vaste prijs wordt beëindigd en zij een overeenkomst met een variabele prijs krijgen aangeboden. Energieleveranciers beroepen zich hierbij op algemene voorwaarden of stellen dat er sprake is van wanbetaling.
Het zonder waarschuwing en zonder opzegtermijn beëindigen van de levering is volgens ACM nooit toegestaan. Het beëindigen van de energielevering omdat een consument niet heeft betaald mag alleen als de leverancier daarvoor al schriftelijk een betalingsherinnering heeft gestuurd en daarbij is gewezen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Dit is geregeld in de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas.
De woordvoerder van ACM kan niet vertellen hoeveel meldingen het heeft ontvangen en om welk bedrijf het gaat. Vorige week werd door de waakhond wel een onderzoek naar DGB Energie ingesteld. Het energiebedrijf liet verschillende klanten de afgelopen weken weten het contract op te zeggen vanwege hoge energieprijzen of wanbetaling.
Ingrijpen
Bedrijven mogen alleen energie leveren aan kleinverbruikers als ze in het bezit zijn van een vergunning van ACM. Die houdt in de gaten of leveranciers betrouwbare levering van gas en elektriciteit aan consumenten goed genoeg kunnen borgen. Consumenten hoeven er niet voor te vrezen geen gas of elektriciteit meer te ontvangen als hun leverancier toch in financiële problemen komt.
ACM kan niet ingrijpen in de financiën van een bedrijf, maar kan wel de vergunning intrekken als de leveringszekerheid in het geding is. Alle klanten van het bedrijf worden dan ‘verdeeld’ onder de overige vergunninghouders. Consumenten krijgen dan vanzelf een nieuw energiecontract van een nieuwe leverancier en kunnen na dertig dagen bepalen of ze klant willen blijven bij deze leverancier.
Een eventueel faillissement van een leverancier kan wel nadelige financiële gevolgen hebben voor consumenten, bijvoorbeeld als een consument nog geld tegoed heeft, of omdat hij meer moet gaan betalen bij een andere leverancier na de verdeling.
Advies ACM
ACM adviseert kleinverbruikers die te maken hebben met de opzegging van leveringscontracten om een brief of email te sturen waarin zij erop wijzen dat de leverancier de overeenkomst niet mag beëindigen en de levering niet mag stoppen. De ACM zal de bedrijven daarop ook aanspreken.
Een woordvoerder van ACM benadrukt dat de toezichthouder alleen kan handelen voor kleinverbruikers. Energiebedrijven die aan grootverbruikers leveren hebben namelijk geen vergunning van ACM nodig. „Kleinverbruikers worden extra beschermd. Grootverbruikers moeten zelf een nieuw contract afsluiten met een andere leverancier als er problemen zijn bij de energielevering. Ze worden dan ook niet bij andere energiebedrijven ondergebreeacht. Grootverbruikers hebben meer verantwoordelijkheid maar ook meer keuzevrijheid om over te stappen naar een andere leverancier."
Kleinverbruikers zijn consumenten en zakelijke klanten met een elektriciteitsaansluiting van maximaal 3x80A. En een gasaansluiting met een maximale capaciteit van 40m3(n)/uur. Grootverbruikers zijn zakelijke klanten met een elektriciteitsaansluiting die groter is dan 3x80A en een gasaansluiting met een grotere capaciteit dan 40m3(n)/uur.
Moeilijke keuze voor veehouders
De redactie van Agrio Uitgeverij kreeg naar aanleiding van een oproep verschillende reacties binnen van boeren die klant zijn bij DGB Energie. Vanwege de gevoeligheid van het onderwerp willen veehouders alleen anoniem reageren.
Een vleeskuikenhouder uit Overijssel was ruim vijftien jaar klant bij DGB Energie en had een leveringscontract voor gas en een klein deel elektra. „Altijd zonder problemen. Tot zes weken geleden”, zegt hij. De pluimveehouder kreeg toen drie keer een aanmaning voor een factuur die niet betaald zou zijn terwijl hij een automatisch incasso heeft. „Het was een fout in het systeem zeiden ze. In contact komen met het bedrijf is moeilijk, maar toen ik iemand aan de lijn kreeg zei ze: ‘sorry we gaan u nu opnieuw aansluiten’. Het lijkt erop dat ze een stok willen hebben om mee te slaan. Het is sowieso wel apart dat ik met een automatisch incasso een aanmaning krijg.”
Hij vroeg ook aan DGB wat er achter de contractbeëindiging zit maar daar heeft hij geen antwoord op gekregen: „Zit er een faillissement achter of hebben ze niet voldoende ingekocht? Ik weet het niet.” De redactie van Agrio heeft vorige week ook vragen daarover gesteld aan DGB Energie, maar deze zijn tot op heden nog niet beantwoord.
De vleeskuikenhouder heeft een contract tot 1 november en inmiddels bij een ander groot energiebedrijf een aanvraag gedaan. „Want wellicht komen er meer kleinere energiebedrijven de komende tijd in de moeilijkheden door de hoge energieprijzen.”
Rechtsbijstand
Een vleesvarkens-en leghennenhouder uit Noord-Brabant (NB) met meerdere bedrijfslocaties schrok van de brief. „Voor het gasverbruik had ik 'gelukkig' al een nieuw contract vanaf januari al een nieuw contract afgesloten, maar voor de elektriciteit waren we niet van plan om te switchen en hadden we nog een contract tot augustus 2022. We zijn hier dus niet blij mee. Ik heb wel geprobeerd om contact te zoeken met DGB, maar dat is niet mogelijk." De Noord-Brabantse ondernemer gaat daarom iemand voor rechtsbijstand inschakelen. „Ik ben niet te spreken over deze gang van zaken."
Daarnaast heeft de veehouder een energiespecialist in de arm genomen. „Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en vind het lastig om een goede keuze te maken. Een feit is dat het akelig duur gaat worden de komende jaren."