Henk Boelrijk neemt afscheid: 'Het allergrootste succes is één varkensgeluid'
„Het DNA van varkenshouders verschilt wezenlijk van dat van andere veehouders", hield Henk Boelrijk het publiek voor. „Varkenshouders zijn aanpakkers met een groot incasseringsvermogen." Boelrijk zette zich veertig jaar lang in voor de varkenssector. De laatste jaren werkte hij als beleidsmedewerker bij de Producenten Organisatie Varkenshouderij. Hij nam afgelopen winter al informeel afscheid, maar door Covid-19 was er vooralsnog geen officieel moment. De Varkenshouderijdag bood wel de mogelijkheid en door het de aanwezigen werd hij in het zonnetje gezet vanwege zijn jarenlange dienst in de belangenbehartiging voor de varkenshouderij.
„De mentaliteit van varkenshouders heeft de sector veel gebracht", betoogt Boelrijk. Hij laat vervolgens een serie mijlpalen de revue passeren. „Er is veel bereikt op dossiers als antibiotica en verduurzaming. Maar het allergrootste succes, dat is onbetwist 'één varkensgeluid'. Het is gelukt de varkenshouders weer te verbinden tot één organisatie: de POV."
Samen met Boelrijk blikten oud-voorzitters Annechien ten Have (LTO-Vakgroep Varkenshouderij), Wyno Zwanenburg (NVV), en Alfred van Lenthe (directeur Coviva) terug op het verleden.
Versterking marktpositie
Naast het afscheid van Boelrijk werd ook naar de toekomst gekeken. Laurens Hoedenmakers (Centrale Organisatie voor de Vleessector), Linda Janssen (POV) en Marc Jansen (supermarktorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) kwamen tot de conclusie dat het kwaliteitskeurmerk Holland Varken onmisbaar is voor de afzet. Daarnaast is het drietal van mening dat de vleespromotie nooit opgeheven had mogen worden in het verleden. Inmiddels zijn de eerste stappen genomen om de vleespromotie opnieuw vorm te geven. Marc Jansen heeft nog wel een advies: „Richt je op smaak en gezondheid in de afzet en promotie, daar liggen kansen."
Het volgende drietal, Eric Stiphout (POV), Jaap de Wit (Westfort) en Stan Quinten (Van Loon), ging in op het versterken van de afzetketens. Dit door meer zicht te krijgen op de markt, meer greep te krijgen op de markt door het gebruik van marktclusters en datastromen beter te benutten.