Acht tips om medewerkers te boeien, binden en behouden
Acht tips om medewerkers te boeien, te binden en te behouden.
Zelf als leidinggevende een goed voorbeeld zijn
Durft u zich kwetsbaar op te stellen? Als u uw eigen tekortkomingen niet bespreekbaar maakt, wordt het lastig om een persoonlijk gesprek met een medewerker aan te gaan. En dat is juist zo belangrijk om verbinding te maken. Zo komt u er ook beter achter hoe uw medewerker voelt en denkt en waaraan hij behoefte heeft, zodat u hierop kunt inspelen.
Creëer een prettige werksfeer
Een prettige en open werksfeer is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Mensen moeten het fijn vinden om bij u te mogen en kunnen werken. Hierdoor voelen zij zich ook meer betrokken. De beste tips voor een prettige werksfeer zijn: creëer een gezonde werk-privébalans, zorg voor een veilige werkomgeving en laat uw medewerkers deel uitmaken van de successen.
Stimuleer groei en ontwikkeling bij uw medewerkers
Eén van de meest effectieve manieren om medewerkers te binden en te boeien is hen te ondersteunen bij hun groei en ontwikkeling. Dat begint bij het groei- of ontwikkelgesprek. U zoomt hierbij in op de wensen en behoeften van de medewerker voor de toekomst, maar ook zeker op hoe deze persoon in elkaar zit. Als de medewerker niet goed weet wat zijn kwaliteiten zijn, kan een assessment uitkomst bieden.
Bied originele secundaire arbeidsvoorwaarden aan
Met secundaire arbeidsvoorwaarden kunt u zich onderscheiden van andere varkenshouderijen. Denk hierbij aan een tafeltennistafel of dartbord, maar ook een sportabonnement of een regelmatige bootcamp met de collega’s zijn leuke, secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee u medewerkers kunt binden en behouden.
Bied i-deals aan
I-deals zijn persoonlijke afspraken die u met een medewerker maakt. Bijvoorbeeld over wisselende werktijden en -dagen omdat dit privé beter uitkomt. Of meer vakantiedagen in plaats van loon. Ben flexibel en kijk samen of u tegemoet kunt komen aan de persoonlijke voorkeuren van de medewerker.
Werk aan betrokkenheid
Betrek uw medewerkers bij beslissingen en planningen. Zo zullen zij zich meer willen inspannen om doelen te behalen. Daarnaast hebben zij zelf misschien ook wel ideeën over bepaalde taken of onderwerpen.
Geef complimenten en vier successen
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat werknemers meer tevreden zijn als ze regelmatig een compliment krijgen over hun werk. Dit hoeft niet alleen bij een goed eindresultaat, maar kan ook tijdens het werk. Complimenten geeft u voornamelijk aan een persoon. Als u een compliment aan het team wilt geven, kunt u dit doen in de vorm van een borrel of een presentje.
Onderscheid als werkgever
Vraag uw medewerkers wat zij vinden dat uw varkenshouderij anders maakt dan andere bedrijven. Waarom werken ze voor u? Zo weet u wat er speelt en wellicht komen er verbeterpunten uit. Ook weet u wat uw bedrijf uniek maakt. Dit kan helpen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Meer weten?
Wilt u meer weten over duurzame inzetbaarheid van uw personeel en de manier waarop u hier aandacht aan kunt schenken in uw bedrijf? Neem contact op met Corry Verhoeven, HR-consultant bij ABAB Salaris- en Personeelsdiensten, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een e-mail.