Sterke groei te zien van Spaans en Pools varkens- en pluimveevleesketens
De Europese pluimveevleessector heeft tussen 2016 en 2019 versterkt ten koste van varkensvlees en rundvlees. De totale vleesconsumptie nam tussen 2016 en 2019 met slechts 0,1 procent toe. In dezelfde periode steeg echter het aandeel pluimvee met 1,0 procent, zo laat de marktdata zien. De bedrijven die hebben bijgedragen aan het dit groeiaandeel bevinden zich evenwel vaker in het retail-segment, dat sneller groeide dan andere verkoopkanalen.
De groei van pluimveevlees gaat daarnaast ten koste van de consumptie van varkensvlees, dat een daling zag van 1,2 procent. Daarentegen werd er weer meer varkensvlees geëxporteerd. Varkensvlees heeft daarnaast met 49,6 procent het grootste aandeel in de Europese vleesconsumptie. De komende jaren zal de Europese vleesindustrie zich in een uitdagende positie bevinden. De toenemende focus van consumenten op duurzaamheid, dierenwelzijn en gezonde eetpatronen, zorgt volgens A-Insights voor een dalende vraag naar vlees.
Marges onder druk
Verder is te zien dat de groei van bedrijven in Europa vooral komt door middel van overnames, waarmee de groei kunstmatig werd opgeschroefd maar de markt in totaliteit niet toeneemt. Marges in de vleesindustrie staan tevens onder druk en ook hier weet de pluimveevleessector winstgevend te groeien. De marktdata laat zien dat de gemiddelde marge van bedrijven in de Europese vleesindustrie daalde van 2.5 procent in 2016 naar 1.6 procent in 2019.
Wederom doen juist Spaanse (2,8 procent) en Poolse (3,5 procent) vleesbedrijven het goed, door een combinatie van minder indringende regulering, lage personeelskosten en de mogelijkheid om meer waarde toe te kunnen voegen. De stijgende vraag naar pluimvee draagt er tevens aan bij dat deze bedrijven het minst geraakt worden door de dalende winstmarges (2,9 procent).
Uitdagingen vleesindustrie
Ook in termen van kapitaalefficiëntie zijn de verschillen groot. Varkensvlees verwerkende bedrijven realiseren gemiddeld een fors lagere rentabiliteit of ROA (Return of Assest) van 4,9 procent, dan bedrijven in rundveevlees (7,0 procent) of pluimveevlees (8,1 procent). De uitdaging in de vleesindustrie is naar de mening van marktanalisten van A-Insights om de onbalans te herstellen door de supply chain-structuur te reorganiseren. Hierdoor kan de industrie de toegevoegde waarde beter vasthouden en verdelen over de waardeketen.
De vraag daarbij is wel of de vleesindustrie zichzelf kan herdefiniëren en de winstgevendheid herstellen, aangezien steeds meer mensen hun vleesconsumptie willen verminderen. Daarbij zijn er verschuivingen in consumentengedrag, gedreven door opkomende zorgen over duurzaamheid, dierenwelzijn en volksgezondheid. Dit veroorzakt een grote heroverweging binnen de industrie. In 2030 verwacht de Europese Commissie tevens dat de vleesproductie met 2,3 procent daalt ten opzichte van 2020.
Meer trends en ontwikkelingen in de vleesindustrie lees je in het trendrapport, dat gratis te downloaden is. Dit rapport gaat verder in op de impact van corona, verschillen tussen handels- en verwerkingsbedrijven en investeringsniveaus in een krimpende markt.
A-Insights analyseert grote hoeveelheden openbare data over Food & Agri bedrijven, vanuit bronnen als jaarrekeningen, branchepublicaties en nieuwsberichten. De inzichten uit deze data worden op uniforme wijze gepresenteerd via een altijd actueel online platform: De Performance Monitor. Eens per jaar brengt A-Insights een trend rapport uit in de vier grote verssectoren (Bakery, Meat, Dairy en Fruit & Vegetables), waarin ruim 1.000 voorname bedrijven in deze industrieën tegen het licht worden gehouden.
Tekst: Sander Koole
Bron: A-Insights