POV en ketenpartijen luiden noodklok over diertransport: 'Een leegloop dreigt'
De NVWA beoordeelt de transportwaardigheid van dieren volgens Europese regelgeving en gebruikt daarvoor de Europese richtsnoeren. Daarin staat niet alleen welke dieren vervoerd zouden kunnen worden, maar ook onder welke voorwaarden. Daarbij moet men denken aan het merken en het afgezonderd vervoeren van bepaalde dieren met een afwijking. „Het is aan de sector om ervoor te zorgen dat er alleen transportwaardige dieren aan NVWA-dierenartsen worden aangeboden en dat aan de voorwaarden in de richtsnoeren wordt voldaan", aldus een woordvoerder van de NVWA. In oktober heeft de sector daar zelf al een protocol voor opgesteld en die wil dit nu aanvullen.
De POV, Vee & Logistiek Nederland, Saveetra (Samenwerkende Veetransporteurs), LTO Nederland, en de Centrale Organisatie voor de Vleessector zijn niet te spreken over het beleid. Dit is volgens hen 'disproportioneel' en ook 'ontbreekt de menselijke maat'.
Zo verwijzen ze naar het boetebeleid. Een veetransporteur wordt bij een overtreding beboet met 1.500 euro en bij elke volgende overtreding wordt het bedrag verdubbeld en neemt dit toe met 1.500 euro. 'Deze stapeling stopt pas wanneer een transporteur vijf jaar (!!) vrij is van een soortgelijke overtreding', schrijven ze in de brief.
Praktijkvoorbeeld
De partijen leggen de situatie uit aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Zo heeft een varkenstransporteur van 2013 tot vandaag 12,5 miljoen varkens op transport gezet. In die negen jaar werden elf overtredingen geconstateerd. Uitgedrukt in een percentage betekent het dat bij 0,000088 procent van de dieren een overtreding is vastgesteld. Aan deze ondernemer is 48.000 euro aan boetes opgelegd: 'Wij kennen geen andere sector of branche waar een boetebeleid als dit gehanteerd wordt. Je kan in Nederland blijkbaar tien keer door het rode licht rijden of levensgevaarlijke situaties of erger veroorzaken, de boete is en blijft elke keer op 250 euro staan. In de transportsector loopt het boetebeleid op. Dit is voor de meeste transporteurs niet meer op te brengen'.
Leegloop
De partijen schetsen de gevolgen: 'sommige transporteurs staan financieel op omvallen en de stress rondom keuringsbeslissingen neemt toe. Dit leidt ertoe dat de druk bij de chauffeurs zo hoog is en dat zij vertrekken uit het diertransport. Een groot aantal chauffeurs kan en wil niet langer de verantwoordelijkheid dragen. Als zij een kleine bemerking bij een dier over het hoofd zien brengen ze het bedrijf waarvoor ze werken in grote (financiële) problemen'. Ook transportbedrijven stoppen daarom of gaan naar andere sectoren.
Het probleem verplaatst zich zo naar de varkensbedrijven zelf, zijn de ondertekenaars van de brief van mening: 'Dieren die door de huidige situatie als niet-transportwaardig worden gezien blijven achter op het bedrijf'.
Uniformiteit
Een ander punt dat benoemd wordt in de brief is de uniformiteit bij de beoordeling van dieren. 'Begin 2021 werd er alleen onderscheid gemaakt tussen transportwaardige en niet-transportwaardige dieren. Door invoering van de richtsnoeren zijn daaraan toegevoegd dieren die onder voorwaarden vervoerd moeten worden en dieren met een geringe afwijking. Daarmee is het gebied waarover interpretatieverschillen kunnen bestaan, fors vergroot. Transporteurs, chauffeurs en een aantal NVWA-controleurs weten steeds minder waar zij aan toe zijn'.
Ander handhavingsbeleid
De sector vraagt aan het ministerie van LNV en de NVWA om een handhavingsbeleid waar de feitelijke omstandigheden worden meegewogen en waarbij proportionaliteit en de menselijke maat in acht worden genomen.
Ook willen ze dat er aandacht is voor 'fair trial'. Zo kan een veetransporteur een boete pas na gemiddeld zes maanden op zijn deurmat vindt. Zo is het volgens de partijen onnodig om voor deze situatie de feiten terug te halen 'en laat staan dat het bewijsmateriaal om in verweer te gaan nog achterhaald kan worden.' Volgens de partijen is dit in strijd met het beginsel dat eenieder recht heeft op een eerlijk proces zoals verwoord in artikel zes van het EVRM.
In gesprek
De sector is over de toepassing van de Europese richtsnoeren constructief in gesprek met de NVWA. Zo gaat het onder andere over het apart vervoeren van dieren in een veewagen wat volgens de sector tot onnodige stress leidt bij de dieren en niet aan dierenwelzijn bijdraagt. Hierover hoopt de POV binnenkort meer duidelijkheid te kunnen verschaffen.
Lees hier de hele brief.
De redactie van Pig Business heeft de NVWA zaterdag 11-12 ook om een reactie gevraagd naar aanleiding van deze brief. Deze wordt z.s.m. gepubliceerd.