Onderzoek Future of Food Institute wijst uit:
'Consument bereid meerprijs biologisch te betalen'
Veruit de sterkste negatieve associatie met biologisch is de hogere prijs, zo blijkt uit het onderzoek van Future of Food Institute in opdracht van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. 'Biologische producten zijn vaak iets duurder, onder andere omdat er geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest wordt gebruikt, aldus Bionext. 'Daardoor is de biologische werkwijze arbeidsintensiever. Maar bijvoorbeeld ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de biologische boer.'
75 procent positief
Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de respondenten na deze uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52 procent van de controlegroep. Aldus een toelichting van Bionext. 'Meer dan de helft van de consumenten (56 procent) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Er is dus een enorm veel ruimte als het gaat om het vergroten van de kennis van consumenten. Welke informatie de consument krijgt, heeft ook effect op hun houding.
Bestrijdingsmiddelen
Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43 procent). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27 procent) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26 procent), zo blijkt uit het onderzoek. 'Zolang we niet uitleggen wat biologisch is, verandert er niets. Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch', aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.
Biokennisweek
Vandaag start de Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van brancheorganisatie Bionext, met 115 webinars en een livestream vanuit de studio. De uitgelezen kans om kennis te maken met de biologische sector en alle ontwikkelingen te volgen.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Bionext