Milieudefensie dreigt met klimaatrechtszaken tegen Vion en FrieslandCampina
Milieudefensie eist van dertig bedrijven een klimaatplan, waarin bedrijven laten zien hoe ze voor 2030 toekomstbestendig worden. Milieudefensie heeft eerder een rechtszaak tegen Shell gewonnen waardoor de oliemaatschapij meer verantwoordelijkheid moet nemen voor de klimaatcrisis en haar CO2-uitstoot in 2030 gereduceerd moet hebben met minimaal 45 procent.
Klimaatplan
Dertig bedrijven krijgen vandaag een brief waarin staat dat ze met een klimaatplan moeten komen. Als de bedrijven niet binnen de gestelde termijn met een in de ogen van Milieudefensie concreet en rechtvaardig klimaatplan komen, beraadt de actieclub zich op verdere stappen. Donald Pols, de directeur van Milieudefensie: „Wij blijven strijden tegen gevaarlijke klimaatverandering en blijven de druk bij deze dertig 'grootvervuilers' opvoeren, tot zij bijdragen aan de oplossing."
De dertig grote bedrijven die vandaag een brief ontvangen van milieudefensie zijn: FrieslandCampina, Vion, Rabobank, Yara, ABN AMRO, ABP, Aegon, AholdDelhaize, AkzoNobel, Atradius, BAM Groep, Boskalis Westminster, BP, Dow, DSM, Exxon Mobil, ING Groep, KLM, LyondellBasell, NN Group, PfZW, RWE, Schiphol, Shell, Stellantis, Tata Steel, Unilever, Uniper, Vitol en Vopak.
Reactie Vion
Vion laat in een reactie weten dat het eerst de brief goed wil lezen. Aanvullende vragen over de brief van Milieudefensie komen voor de slachterij nog te vroeg, schrijft een woordvoerder.
Reactie FrieslandCampina
FrieslandCampina reageert niet rechtstreeks op vragen van de redactie over de dreigementen van Milieudefensie. Wel stelt de zuivelcoöperatie dat zij het Parijs-akkoord en het Nederlandse klimaatakkoord steunen. "We werken al jaren hard om de CO2 emissies te verlagen. Ons doel voor 2030 is een emissie reductie van 33 procent, vergeleken met 2015. Onze reductiedoelstelling betekent 33 procent reductie van de broeikasgassen op de melkveebedrijven van de leden en 40 procent reductie in onze eigen productieketen.
'Al jaren druk met duurzaamheid'
Verder meldt FrieslandCampina dat duurzaamheid een van de vier strategische prioriteiten van FrieslandCampina is. "We zijn hier al jaren druk mee bezig, hebben al veel bereikt en gaan daar volop mee door, binnen de onderneming en op het boerenerf. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van ontbossingsvrije soja voor veevoer zoals we onlangs aangekondigd hebben, aan het gebruik van groene stroom op al onze fabrieken wereldwijd, het gebruik van recyclebare verpakkingen, RMO’s die rijden op duurzame brandstof zoals waterstof en zonnepanelen, windmolens en mestvergisters op de boerderijen van onze leden. We hebben ons ook gecommitteerd aan internationale standaarden en meetmethoden zoals de Science Based Target Initiative (SBTI), Carbon Disclosure Project (CDP) en de Product Environmental Footprint (EU)."
'Kennis, tijd en geld nodig'
FrieslandCampina vindt dat de coöperatie niet in hele korte termijn een grote verduurzamingsslag kan maken. "FrieslandCampina is een coöperatie met bijna 11.000 zelfstandige leden-melkveebedrijven die ondersteuning (kennis, tijd en geld) nodig hebben bij de verdere verduurzaming van hun bedrijven. We roepen het nieuwe kabinet en andere partijen dan ook op om dit belangrijke onderwerp gezamenlijk en constructief aan te pakken."