Column
Column: Serotonine, positiviteit en deadlinestress
Nee, ik heb een haat-liefdeverhouding met deadlines. De deadlinestress haalt het beste en slechtste in mij naar boven. Chefredacteur Reinout Burgers belde en appte mij tientallen malen. Telkens kwam mijn belofte maar de uitvoering werd wederom uitgesteld. Op dit moment zit ik deze column vlak voor de uiterste deadline dus te schrijven, nadat Reinout mij nog maar eens belde of ik al iets op papier had. Nee dus. Of ja, wel wat krabbels op een kladje dat ik in mijn overall weer was kwijtgeraakt. Nu heb ik nog één uur de tijd om wat op papier te zetten. Altijd laat. Ik laat bewust TE weg, want dat is het eigenlijk nooit, vind ik. En daar zijn anderen het dan wel niet altijd mee eens.
Hoe komt dat nu eigenlijk? Dat er vaak veel op het laatste nippertje nog gedaan moet worden? Blijkbaar heb ik een bepaalde mate van druk (cortisolniveau) nodig om in de juiste actiemodus te komen. Ik zal een voorbeeld geven. Eind vorig jaar moest ik nog voor enkele landbouwvoertuigen een kentekenregistratie aanvragen. Dat heb ik op oudjaarsavond om acht uur ‘s avonds nog moeten doen. Net (niet) klaar voordat enkele vrienden bij ons kwamen borrelen. Het beeld hoe ik als een bezetene snel alle paperassen invul, zou niet misstaan in een ‘slapstick’-film. Maar, als het dan klaar is, komt er een flinke dosis serotonine vrij en smaken die borrels wel extra lekker, kan ik je vertellen!
Nou uhh, zo’n column schrijven stelt toch niks voor, denk ik nu. Zie je wel. Ik ben al bijna halverwege, schat ik zo. Ik schrijf of vertel namelijk graag met een positieve flow en dan gaan dingen sneller. Zo zit ik ook in elkaar. Ik ben graag met positieve dingen bezig. Daar krijg je de juiste energie van. ‘Dat zouden meer mensen moeten doen’, is een bekende quote, maar dit vind ik echt. Tegenwoordig wordt alles bovendien zo negatief benaderd. Vul zelf maar in wat er aan negativiteit op de sector afkomt. De lijst wordt eindeloos. Hoe zorg je ervoor dat je, als je het op de varkenshouderij betrekt, toch positief blijft? Het zit vaak in de kleine dagelijkse dingen. Zoals als je ‘s avonds je rondje door de stal doet en je ziet dat de varkens het naar hun zin hebben. Dan wil je dit het liefst aan iedereen vertellen en laten zien. Trots zijn op je bedrijf en dat vooral ook uitstralen. Dat is goed voor je personeel, de wereld om je heen en niet in de laatste plaats ook voor jezelf! Dat uitstralen van die trots, dat kan je op vele manieren doen, maar vertel erover, laat het zien. Transparant en openhartig zijn wordt namelijk erg gewaardeerd. Als je dat goed doet, nemen consumenten, burgers en zeker ook (toekomstig) personeel dit over. Dat is de ervaring die ik heb. En daar krijg je zelf dan weer nieuwe energie van! Succes met het aanmaken van serotonine! Kijk maar even op onze website hoe ik probeer de mensen een positief beeld over de varkenshouderij mee te geven.
Varkenshouder Jan Vogels is de nieuwe columnist bij Pig Business. Elke maand zal hij een mooie column schrijven die in het vakblad verschijnt, op de plek waar voorheen de column van Johnny Hogenkamp stond.
Vogels heeft in Erp (NB) een varkensbedrijf met 1.150 zeugen en plek voor 7.400 biggen. De vleesvarkens levert hij voor de Duitse markt en de aanfok doet hij zelf. De verzorging van de varkens doet hij met in totaal vier medewerkers. Vogels is een voorloper in de sector als het gaat om communicatie met de burgers. Zo was hij tien jaar geleden één van de initiatiefnemers van Stichting Varkens Vandaag, waarmee hij het imago van de sector wil verbeteren.
Vogels is de opvolger van Johnny Hogenkamp. Hij verkocht eerder dit jaar zijn varkensbedrijf en showroom Farm Focus en besloot daarom om ook te stoppen met zijn columns voor Pig Business en de regionale uitgaven van Agrio. Hogenkamp is nu werkzaam binnen de sector via zijn Farm Collectief, waar hij samen met Fons Hulsman mede-eigenaar van is.
Zit schrijven ook in jouw bloed, naast het varkenshouden? En lijkt het je wat om af en toe een column of blog te schrijven voor Pig Business? Neem dan contact op via redactie@pigbusiness.nl.
Deze column is begin februari verschenen in het vakblad Pig Business en eenmalig gratis te bekijken. De volgende columns van Vogels zijn alleen te lezen voor abonnees op het vakblad Pig Business.
Tekst: Jan Vogels
Beeld: Susan Rexwinkel