‘We moeten iets doen om de balans terug te krijgen’
Vion brengt 5,2 cent extra in rekening bij retail vanwege fors gestegen kosten
Rectificatie 15-3 16.00 uur: in het artikel stond 5,2 procent in de eerste alinea. Dit moest cent zijn en is inmiddels aangepast.
Al het verse varkens- en rundvlees van Vion is vanaf 14 maart 5,2 cent duurder geworden voor supermarkten in Nederland, Duitsland en België. Vion geeft daarbij aan dat het lastig is om verder te kijken. „We weten niet hoeveel de gas- en grondstofprijzen nog gaan stijgen en hoelang het duurt”, aldus Aschman. „De markt is zeer volatiel.”
In gesprek blijven
„We zullen iets moeten om weer een balans in de markt te krijgen”, vervolgt Aschman. „Maar hoeveel en hoe lang de crisis duurt weten we op dit moment niet. We zullen dan ook met klanten in gesprek blijven om te zien hoe we weer rust in de markt krijgen, want daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat."
Aschman wil niet ingaan op maatregelen die de Duitse slachterij Tönnies heeft aangekondigd. Dit concern stuurde eind vorige week een noodbrief naar haar afnemers. Tönnies wees op de overmacht die haar ertoe heeft gedwongen alle energiecontracten te ontbinden. Daarnaast zag de Duitse slachterij zich genoodzaakt te vragen om aanpassing van contracten voor alle vleessoorten om haar toekomst veilig te stellen.
De slachterijwereld houdt de ontwikkelingen bij Tönnies nauwlettend in de gaten. „Omdat Tönnies een grote speler op de markt is maakt dat een eventuele soortgelijke discussie in ons land wel makkelijker", zegt een slachter die graag anoniem wil blijven.
Ondernemers bepalen
Woordvoer Dé van de Riet is helder in zijn reactie namens COV. „Wij zien natuurlijk ook de enorme druk op de prijzen die van onderaf ontstaat door de gestegen grondstof- en gasprijzen. Maar wij doen geen uitspraken over prijzen. Daar gaan de ondernemers over die bij ons zijn aangesloten. Wij zouden daaruit vanuit de wet op de mededinging niet eens iets over mógen zeggen. Maar dat die gestegen grondstof- en gasprijzen hun weerslag zullen hebben op de vleesprijzen is duidelijk. Daarbij zit er natuurlijk wel een buffer tussen de producenten- en consumentenprijzen. Alleen al door de vele schakels in de verwerkingsketen. Daarbij proberen supermarkten vlees uiteindelijk voor de consument wel zo goed mogelijk betaalbaar te houden. Vlees is nog een van de weinige producten waarmee ze zich nog kunnen onderscheiden ten opzichte van andere supermarkten.”
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel