Consumentenmonitor Voedingsmiddelen laat zien
Vertrouwen consumenten in varkensvlees licht toegenomen
Consumenten konden in de Consumentenmonitor Voedingsmiddelen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit per productgroep aangeven hoeveel vertrouwen ze hebben in de veiligheid van de productgroep, op een schaal van 1 tot 5. Hierbij stond 1 voor 'helemaal geen vertrouwen' en 5 voor 'volledig vertrouwen'.
Vleesvervangers minder
Het percentage consumenten dat een score 4 (vertrouwen) of 5 (volledig vertrouwen) heeft gegeven lag voor varkensvlees in 2021 op 52 procent, terwijl dat in 2019 51 procent was. Voor rundvlees was dat 65 om 63 procent en voor kip 55 om 51 procent en voor vis 60 om 58 procent. Daarbij doen vleesvanger het met 44 procent om 42 procent minder goed. Voor alle productgroepen geldt wel dat het consumentenvertrouwen toenam van 2019 naar 2021.
Het dieptepunt van het consumentenvertrouwen in varkensvlees lag, gemeten vanaf 2016, net als bij veel andere producten, in 2015. Voor varkensvlees was dat in dat jaar 42 procent.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen