NVWA handhaaft vanaf 4 april op vervoer onder voorwaarden, transporteurs niet blij
Sinds 1 november 2021 past de NVWA de Europese Richtsnoeren toe bij de beoordeling van transportwaardigheid van varkens. De richtsnoeren zijn op Europees niveau opgesteld door verschillende sectorpartijen, een dierenwelzijnsorganisatie en de Europese Federatie voor Dierenartsen. De NVWA heeft de voorwaarden in de richtsnoeren uitgewerkt in een praktische werkwijze.
In de afgelopen maanden heeft de autoriteit de handhaving in stappen aangepast. In eerste instantie werden alleen mondelinge waarschuwingen gegeven voor het niet onder de voorwaarden vervoeren van varkens waarbij dat wel was vereist. Daarna volgden schriftelijke waarschuwingen. De waarschuwingen voor het niet vervoeren van varkens onder extra voorwaarden telden tussen 1 november 2021 en 4 april 2022 niet mee als herhaalde overtreding.
Gewijzigde aanpak
De nieuwe aanpak die vanaf a.s. maandag 4 april geldt, is iets gewijzigd ten opzichte van de werkwijze sinds eind december 2021. Het grote verschil is dat het compartiment met ‘oranje dieren' niet aangevuld mag worden met groene dieren tot de tachtig procent beladingsgraad. Wanneer dieren met een kleine bemerking (oranje dieren) niet zijn gemarkeerd, of niet in een compartiment zitten met tachtig procent belading, of niet zijn genoteerd op een formulier, krijgen transporteur en varkenshouder een klasse D-overtreding.
De werkwijze wordt in het najaar geëvalueerd. De instantie benadrukt dat het bovenstaande beleid niet geldt voor het vervoer van niet-transportwaardige dieren. 'Daartegen treedt de NVWA altijd streng op', schrijft het in een persbericht.
Klasse D-overtreding
Een D-overtreding houdt in dat zowel vervoerder als houder bij herhaling van de overtreding eerst drie keer een mededeling ter plaatse krijgt. De mededeling ter plaatse wordt schriftelijk bevestigd. Bij een herhaalde overtreding volgt de vierde keer een schriftelijke waarschuwing. Daarna kan ook een bestuurlijke boete opgelegd worden.
Reactie veetransporteurs
Een medewerker van een varkenstransportbedrijf, die vanwege het onderwerp anoniem wil blijven, is niet te spreken over de nieuwe manier van handhaving. „De NVWA heeft de afgelopen maanden veel waarschuwingen uitgedeeld voor categorie D-overtredingen. Als dit zo blijft, dan gaat het straks boetes regenen die zich vervolgens gaan opstapelen. 1.500 euro voor de eerste overtreding en voor elke volgende overtreding volgt een verhoging van 1.500 euro. De vervoersbedrijven worden nog steeds onevenredig hard geraakt.”
De medewerker legt uit waarom: „Een gemiddelde transporteur vervoert al snel vijftig keer meer varkens dan een gemiddelde boer. Als een transporteur voor de eerste keer beboet wordt, heeft vijf procent van de varkenshouders enkel een mondelinge waarschuwing gehad. Nog vier keer verder en de transporteur staat onder verscherpt toezicht en negen procent van de boeren heeft een mondelinge waarschuwing gehad”, verzucht de vervoerder. „Dit is compleet verkeerd beleid. Als dit zo verdergaat, dan gaan veel transportbedrijven dit de komende tijd niet trekken”, benadrukt hij.
De medewerker doet een extra oproep aan varkenshouders: „De transporteur is afhankelijk van hoe de boer de dieren aan de klep levert. De boer ziet oranje dieren maanden voor het leveren. Voor de chauffeur is het geen doen om oranje dieren honderd procent te constateren bij het laden. Het zou goed zijn als varkenshouders extra verantwoordelijkheid nemen en de dieren goed en zorgvuldig selecteren."
Een andere veetransporteur herkent zich in het bovenstaande verhaal en bevestigt dit. Hij voegt nog toe: „Op deze manier gaan we grote problemen krijgen met het houden van onze chauffeurs. Ze zijn het huidige beleid meer dan zat. Ga er maar vanuit dat binnenkort bij een chauffeur het hoofd overloopt door dit beleid", eindigt hij.