Column: Ajax kampioen, PSV de beste?
Er is zoveel negatieve berichtgeving over de landbouw in Nederland en we praten ons de blaren op de tong om dat te nuanceren. Dat lukt echter niet en dus dendert de anti-landbouw politiek door, gesteund door haar kiezers en een Tweede Kamer die het maar laat gebeuren. We vonden dat er eens op een andere manier gecommuniceerd moest worden en vonden een samenwerking met PSV. Niet de voetballers, maar de marketeers van PSV helpen ons. In ruil daarvoor huren wij een businessroom waar we wedstrijden kijken en andere bijeenkomsten kunnen organiseren.
De basis van onze aanpak is ‘samen aan tafel’ met als achterliggend idee dat wij voedsel maken en dat de eettafel dé plek is waar mensen samenkomen en praten. Op die manier willen we de kloof tussen boer en burger verkleinen. Natuurlijk kunnen we geen duizenden mensen aan tafel uitnodigen, maar via de mediakanalen van PSV kunnen we toch een zeer breed en groot publiek kennis laten maken met onze sympathieke acties.
Mooie gesprekken tussen boer en burger
Vorige week hadden we een uniek evenement op het veld van PSV. Normaal is de wei in het Philips Stadion heilig, maar nu de laatste competitiewedstrijd gespeeld is, mochten wij er toch een keer gebruik van maken. Met 50 boeren en 50 burgers aan tafel in de middencirkel hebben we genoten van een geweldige lunch en mooie gesprekken tussen boer en burger. Dat de dag daarvoor Ajax weer landkampioen werd, mocht de pret niet drukken (eigenlijk wel maar dat hoor je dan zo te zeggen).
Wat mij positief verraste, is dat er zoveel belangstelling was vanuit de burgers, in dit geval PSV-supporters. Zoveel dat we moesten selecteren. Nu zijn er natuurlijk veel mensen die het gewoon leuk vinden om op de middenstip van PSV te eten, maar de mensen die ik gesproken heb, waren serieus geïnteresseerd in de verhalen van de boeren. Ze willen graag weten hoe het zit en hebben ook veel begrip voor de dilemma’s van de boer. Maar niemand die zegt dat er geen plaats is voor de boer in Nederland. Er is veel sympathie voor de boer als hardwerkende ondernemer en men gelooft ook dat er oplossingen zijn te vinden in innovatie. Daarmee zijn we in Brabant namelijk al heel ver gekomen en dat zie je gewoon als je buiten rondkijkt en ruikt.
Niemand die zegt dat er geen plaats is voor de boer in Nederland
Jammer dat één van de grotere sponsors van PSV, Jumbo Supermarketen, er niet was. Zij hadden namelijk net met een misleidend briefje hun klanten laten weten waarom er geen melk in de winkels te krijgen was. Ik had ze daar graag een keer over aangesproken. Gelukkig snapten de aanwezigen ook wel dat de droogte geen reden is waarom Jumbo niet genoeg melk heeft en dat zij gewoon moeten betalen wat de melk kost. Als alles duurder wordt is het toch logisch dat melk ook duurder wordt en als de consument het niet betaalt, wie dan wel?
Afijn, onze activiteiten met PSV lopen lekker en worden hopelijk opgepikt door het grote publiek. PSV wil zijn roots niet verloochenen en hopelijk dat Nederland dat ook niet. We zijn tenslotte een agrarisch land en de agrarische sector heeft veel welvaart gebracht, ook in Amsterdam. Daar hebben ze nu misschien de beste voetbalclub maar in Eindhoven hebben we de leukste.
Boeruh, boeruh!