(De)monteren kentekenplaat vrijwillig, niet vrijblijvend
De aanleiding
Op social media gaan naar aanleiding van de boerenactie in Stroe berichten rond dat de politie is geïnstrueerd „om alle zaken die als overtreding kunnen worden aangemerkt op kenteken achteraf te bekeuren.” In één van die berichten staat de tip van een agent om de kentekenplaat te verwijderen. Tot 1 juli aanstaande zou die toch niet verplicht zijn.
De feiten
Per 1 januari dit jaar moeten alle landbouwvoertuigen (in allerlei categorieën) geregistreerd zijn bij de RDW. De Rijksdienst geeft daarna een kentekenbewijs af en de voertuigeigenaar besluit of hij een kentekenplaat monteert. Dit laatste is niet verplicht. Niet monteren beperkt wel de inzetbaarheid van het voertuig. Zo mogen tractoren zonder kentekenplaat niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Wel of geen kentekenplaat: de verzekeringsplicht blijft.
De praktijk
De RDW heeft de hoeveelheid aanvragen vorig jaar (het overgangsjaar) niet op tijd (voor 31 december) kunnen verwerken. Dit kwam deels door het grote aantal aanvragen, deels door het (te) laat aanvragen. Om te voorkomen dat gebruikers van niet geregistreerde voertuigen óf niet de weg op konden, óf illegaal de weg op zouden gaan, is er overleg geweest tussen onder andere RDW, Cumela, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en politie.
De stand van zaken
Uit dit overleg is naar voren gekomen dat de politie tot 1 juli aanstaande „coulancehalve” niet actief zal controleren op het al dan niet geregistreerd zijn van een landbouwvoertuig. Ofwel: er wordt niet gecontroleerd op registratie en / of kentekenbewijs. Feit blijft dat het geregistreerd staan nog geen kentekenplaatplicht inhoudt. Die gaat pas in op 1 januari 2025.
De samenvatting
- Een landbouwvoertuig moet vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn.
- Vanwege achterstanden bij de RDW wordt er tot 1 juli niet actief gecontroleerd op registratie.
- Er is nu geen kentekenplaatplicht, die gaat pas in 2025 in. Maar:
- Rijden zonder kentekenplaat beperkt de gebruikssnelheid van het voertuig wel tot maximaal 25 kilometer per uur.
Met dank aan Hero Dijkema van Cumela
Tekst: Arie Coster
Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.
Beeld: Robert Ellenkamp