Ministerie vist bij collega's van landbouw naar stikstofruimte voor Schiphol
Dat blijkt uit WOB-documenten die onder meer zijn bestudeerd door Schipholwatch, een website die het reilen en zeilen van de luchthaven in Noord-Holland kritisch volgt. Eerder toonde milieuorganisatie MOB aan dat Schiphol, net als andere bedrijven die stikstof uitstoten, een natuurvergunning nodig heeft, maar zo'n vergunning niet bezit. Sinds de PAS-wetgeving in 2019 onderuit werd gehaald, is het uiterst lastig om aan zo'n vergunning te komen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat klopte in november 2021 aan bij het ministerie van LNV uit vrees voor rechtszaken van MOB/Greenpeace, danwel Schiphol zelf. De staat is aandeelhouder van Schiphol en op zoek naar stikstofruimte, blijkt uit de documenten. Het ministerie van I&W zit daarom vooraan op het vinketouw en hoopt via 'de algemene ontwikkelreserve' aan de stikstofrechten te komen. Het gaat om ruimte die ook bedoeld is voor bijvoorbeeld PAS-melders.
PAS-meldingen
Op 24 april 2020 werd de ontwikkelreserve via een Kamerbrief bekend gemaakt. Volgens juriste en specialiste op het gebied van stikstof Franca Damen gaat het om een regeling van 20 mol/ha/jaar ingesteld voor het legaal houden van PAS-meldingen en voor projecten met nationale belangen.
De stikstofruimte komt onder meer uit de warme saneringsregeling voor de varkenshouderij, een boerenbedrijfsbeëindigingsregeling, een ministeriële regeling waarin nadere eisen aan veevoer worden gesteld en nog wat andere maatregelen vanuit de landbouw. Damen maakte er een samenvatting van op Omgevingsweb.nl. De ontwikkelreserve van LNV komt dus vanuit de veehouderij of maatregelen die betrekking hebben op de veehouderij.
Schipholwatch schrijft: 'Uit de openbaar gemaakte documenten ontstaat nu het bizarre beeld dat boeren veel meer moeten inkrimpen dan feitelijk nodig is, om ruimte te creëren voor Schiphol'. Of het ministerie van I&W uiteindelijk gebruikmaakt van de ontwikkelreserve wordt echter niet duidelijk. Uit de WOB-documenten blijkt wel dat I&W informeert bij andere ministeries of er bij een dergelijke constructie sprake is van verboden staatssteun aan Schiphol.
Verhuizing
Schipholwatch hoopt, onder meer vanwege geluidsoverlast in de omgeving, dat Schiphol vertrekt. 'Wij zijn niet tegen vliegen, niet tegen Schiphol, maar we pleiten wel voor een verhuizing naar zee. En voor krimp van het vliegverkeer in ons land', schrijft de stichting.