Column: De gewone Nederlander kan het niet meer betalen
Keurmerken en labels verschijnen in de markt en supermarkten. De consumenten zien door de bomen vaak het bos niet meer. Consumenten kijken veelal alleen op het etiket om de prijs te zien en pakken dan het goedkoopste; helemaal nu de energieprijzen een groot deel van het gezinsbudget opslurpen. Zij willen hun gezin een gezonde en betaalbare maaltijd voorzetten. Voor 95 procent van de Nederlanders betekent dat een maaltijd met vlees omdat het lekker en gezond is. Dat werd weer bevestigd in ons burgeronderzoek, dat we onlangs uit lieten voeren.
Nederlandse groene politici sturen vanuit de Brusselse en Haagse bubbel aan op beleid en regelgeving voor extensieve landbouw. Er wordt compleet voorbij gegaan aan de decennialange ontwikkeling van de Nederlandse veehouderij, gericht op efficiëntie en kostprijs. Onze veehouderij is koploper in productie van de meest veilige, gezonde, schone en efficiënte dierlijke eiwitten. Onmisbaar in een volwaardig voedingspatroon voor alle leeftijden. In het bijzonder ook voor ontwikkeling en groei van kinderen.
Onze veehouderij is koploper in productie van de meest veilige, gezonde, schone en efficiënte dierlijke eiwitten
Daarnaast wordt compleet voorbij gegaan aan de koopkracht van de gewone Nederlander. Biologisch en extensief produceren kent zijn prijs. Dit kan alleen betaald worden door mensen met hoge salarissen. De gewone Nederlander kan het niet betalen en dat wordt ook alleen maar versterkt door de huidige crisis. Alle kosten lopen enorm op en de gewone Nederlander heeft al moeite met elke maand de rekeningen betalen en gewoon gezond eten. Zij willen gezond, veilig en betaalbaar voedsel.
We zien het nu al volop gebeuren. De vraag naar biologisch stijgt niet. Mensen die nu kiezen voor kopen van biologische producten zijn mensen met hoge inkomens en zij zullen dat blijven doen vanuit hun ideaal. De vraag naar overige keurmerk producten neemt alleen maar af. Wij zien dat bij varkensvlees gebeuren rond het Beter Leven-keurmerk en ook omringende landen laten dezelfde trend zien. Als voorbeeld de afschaling van Tierwohl in Duitsland en in ons land de enorme druk op de markt binnen Beter Leven-concepten. Er is onvoldoende vraag voor het aanbod wat er is. En waarom? De gewone mens kan het niet meer betalen. Zij kiezen voor gangbaar, veilig, gezond en betaalbaar varkensvlees.
De gewone mens kan het niet meer betalen
Ik maak me er zorgen over. De koopkracht van gewone mensen en gewone gezinnen neemt alleen maar af door crisis op crisis. Onze beleidsmakers sturen alleen maar op meer extensieve kringlooplandbouw en voedselpakketten met een hoge kostprijs. Hoe gaan we onze gewone Nederlandse gezinnen voorzien van gezond en betaalbaar voedsel? Hoe gaan wij onze gewone Nederlandse kinderen een gezonde groei en ontwikkeling geven? Wij willen voldoende gezond, veilig en betaalbaar varkensvlees leveren voor iedereen. Ik wens ons een politiek en kabinet toe die de gewone Nederlander hetzelfde wenst en spreek haar aan hierop te gaan sturen.
Tekst: Linda Verriet
Beeld: Ellen Meinen