POV waarschuwt varkenshouders opnieuw voor deelname aan tv-programma
De POV zegt opnieuw telefoontjes van varkenshouders te krijgen die door een bureau uit Rotterdam worden gebeld voor deelname aan het tv-programma ‘How it’s Done’. Deelname is echter niet kosteloos. Uit navraag bij de producent blijkt dat voor een item van circa 2 minuten al snel 3.000 euro exclusief BTW moet worden neergeteld. Dit half uur durend programma wordt uitgezonden op RTL-Z op zaterdagmiddag om 17.00 uur en herhalingen op dinsdag om 16:30 uur en vrijdag om 7:30 uur. Dit zijn tijdstippen met normaliter een zeer lage kijkdichtheid.
Inspirerende ondernemersverhalen
De programmamakers stellen op hun website dat in ‘How it’s Done’ inspirerende ondernemersverhalen over specifieke beroepsgroepen en sectoren voorbij komen. Daarbij wordt de kijker meegenomen in de verschillende ontwikkelingen, noviteiten en kansen bij de vele branches in de ondernemerswereld. De opnames worden gemaakt door Dutch Content Productions. Het uiteindelijk filmpje mag na uitzending ook voor eigen marketing- en communicatiedoelstellingen worden ingezet.
Vervolg
Het programma en de benaderingswijze lijkt een duidelijk vervolg op het RTL7 tv-programma ‘Op de Zaak’. Ook twee jaar geleden signaleerde de POV dat varkenshouders werden ‘geronseld’ om aan dit commerciële tv-programma deel te nemen. Ook toen kwamen bij de POV veel telefoontjes binnen van varkenshouders die benaderd werden. Echter, zoals boven reeds aangegeven blijkt deelname aan het programma niet gratis. Dat blijkt pas als iemand interesse toont voor deelname.
Lage kijkdichtheid
Of betaalde deelname aan het programma waardevol is, lijkt zich niet terug te vertalen in het kijkcijfers. Zo trok de laatste editie van Op de Zaak 19.000 kijkers. Dit komt mede door de uitzendtijdstippen.