AH varkens- en pluimveehouders moeten CO2 uitstoot fors reduceren
Albert Heijn is met ruim 1.100 agrariërs en tuinders langdurige samenwerkingen aangegaan binnen haar versprogramma’s ‘Beter voor Natuur & Boer’. Binnen deze programma’s worden volgens AH transparante langlopende afspraken over klimaat, duurzaamheid, dierenwelzijn en een gezond verdienvermogen gemaakt. In deze programma’s is een verdere CO2-reductie uitdrukkelijk meegenomen. In dat kader scherpt AH haar ambitie voor de reductie van de CO2-uitstoot in de keten aan van 15 naar 45 procent in 2030, ten opzichte van 2018.
Veehouders moeten mee
Ook de leveranciers moeten in de AH-ambities meegaan. Zo ook de veehouders die vlees, eieren en zuivel leveren. Om nu inzichtelijk te krijgen wat de exacte uitstoot van broeikasgassen in de kip- en varkensketen is, gingen AH en haar ketenpartners eind 2020 aan de slag met het berekenen daarvan. „Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact voor kip- en varkensproducten is, kunnen we nog gerichter actie nemen om de CO2-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door verduurzaming van veevoer. Zo is in de varkensketen veevoer verantwoordelijk voor 50 procent van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 77 procent. Daarom stimuleren we het gebruik van circulair voer en ontbossingsvrije soja in onze ketens", zegt Marit van Egmond CEO van AH. Om verder inzicht te krijgen in andere ketens, is Albert Heijn ook bezig om exacte data te verzamelen van onder meer rund, zalm, eieren, vleesvervangers en groente en fruit.
Serieuze stap
„Het aanscherpen van onze ambitie om de CO2-uitstoot terug te dringen met 45 procent in 2030 in de hele keten met al onze (toe-)leveranciers is een serieuze stap. Wij willen onze beweging naar een leefbare aarde concreet invullen en ik ben ervan overtuigd dat als we samenwerken met alle leveranciers, onze ambitie stap voor stap haalbaar is," stelt Van Egmond.