Zorgen POV over invoering realtime op mestcontrole
Vanaf 1 januari 2023 moet de hele mestketen werken met het realtime Vervoersbewijs dierlijke meststoffen (rVDM). Alleen de import en export van dierlijke mest blijft tot 1 juni 2023 nog op de oude manier werken. Deze week ontvingen vervoerders, leveranciers en afnemers van mest een brief van LNV over de nieuwe regelgeving voor mestvervoer. POV, LTO Nederland, Cumela Nederland en Transport en Logistiek Nederland zijn betrokken bij de invoering van het rVDM. Dit om de belangen van leden bij de totstandkoming van rVDM te behartigen.
Gevolgen administratie
rVDM werkt realtime en digitaal. De belangrijkste wijziging is dat vóór, tijdens en na het vervoer, digitaal gegevens worden doorgegeven aan de overheid. Dat heeft voor iedereen gevolgen voor de administratie: voor vervoerders, leveranciers en afnemers van mest. Bij varkenshouders zal volgens de POV dat via het systeem e-CertNL verlopen. Vervoerders melden voor en tijdens het vervoer. Leveranciers en afnemers moeten achteraf binnen 7 dagen het vervoer digitaal bevestigen. RVO berekent de hoeveelheden fosfaat en stikstof van de geleverde mest op basis van labanalyse of forfaits. Deze gegevens zijn daarna in te zien via mijn.rvo.nl.
Realtime te controleren
De overheid wil mesttransporten digitaal en realtime vastleggen, waardoor meststromen beter kunnen worden gevolgd. Zo wordt het mogelijk om realtime te controleren op afwijkende transportbewegingen. Bovendien maakt digitalisering het mogelijk om fraudeurs sneller en effectiever aan te pakken. Dit voornemen is in september 2018 aangekondigd in het rapport Versterkte Handhavingsstrategie Mest. Zowel de overheid als de sector zetten in op een transparante verantwoording van mesttransporten. Transparantie kan onbedoelde fouten voorkomen en draagt bij aan een gerichtere aanpak van risiconemende partijen.
Alle soorten meststromen
Het rVDM geldt voor standaard vervoer, waarbij verplicht wordt gewogen, bemonsterd en geanalyseerd. Het geldt ook voor maatwerk vervoer. Hier gelden speciale regels. Het gaat hier om vervoer zonder GR/GPS-apparatuur (zoals boer-boer-vervoer en afvoer naar particulieren), paarden- en ponymest naar substraatbereider, afvoer van champost en kalvergier dat via een pijpleiding naar een mestverwerker gaat.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Ingrid Sweers
Bron: POV