Verslechterde economie: 30 procent Duitsers eet minder vlees
Onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen en stijgende kosten van levensonderhoud beïnvloeden momenteel duidelijk het koopgedrag van de Duitse consument. Circa 44 procent verwacht dat zijn financiële situatie in de toekomst verslechtert. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Vion Food Group. GfK onderzocht in hoeverre de aanhoudende inflatie met name van invloed is op de houding ten opzichte van vleesaankopen. De uitkomsten zijn duidelijk: 31 procent van de Duitsers zegt zijn gebruikelijke vleesconsumptie niet meer te kunnen betalen. Tegelijkertijd ziet de meerderheid van de Duitsers vlees nog steeds als een onmisbaar onderdeel van zijn voeding.
Daling
Uit een analyse van de marktgegevens van GfK blijkt dat de verkoopvolumes van vlees gestaag afnemen. Door de gestegen prijzen kiest verder bijna een kwart van de ondervraagden voor andere/goedkopere vleesproducten zoals gehakt en andere vleessoorten zoals varkensvlees en gevogelte.
Niet meer betalen voor dierenwelzijn
De Duitse consument geeft hoog op over aspecten zoals dierenwelzijn, transparantie, regionaliteit en duurzaamheid. Maar eenmaal in de winkel of slagerij geeft, bij gebrek aan koopkracht, de prijs uiteindelijk toch de doorslag. Bij een vrije keuze geeft 75 procent de voorkeur aan vlees van regionale herkomst en 65 procent geeft de voorkeur aan vlees uit dierenwelzijnsprogramma's. Echter, de bereidheid om hier meer geld aan te besteden neemt echter af. Bij de keuze tussen een lagere prijs en vlees van regionale herkomst gaat, geeft 39 procent voorrang aan de prijs en voor 44 procent is de prijs een argument om niet meer voor biologisch vlees te kiezen.