Column: Van ‘goede’ doelen naar oplossingen

Deze actie is een klein voorbeeld van een veel grotere negatieve ontwrichting die de Postcodeloterij al jarenlang veroorzaakt in Nederland. De Postcodeloterij pretendeert goede doelen te steunen, echter dat is veelal een afleidingsmanoeuvre. Om het volk vooral dom, meegaand en ‘lootjes-koperig’ te houden. In de werkelijkheid doet de Postcodeloterij weinig anders dan het spekken van de eigen zakken en sturen op activistisch groen beleid buiten de democratie om. Dit doet zij vooral door het sponsoren van organisaties en acties die leiden tot polarisatie binnen de samenleving. Daarbij worden gewone mensen opgezet tegen ondernemingen, zoals voedselproducenten.
De Postcodeloterij pretendeert goede doelen te steunen, echter dat is veelal een afleidingsmanoeuvre.
Opvallend is ook de kritiekloze zendtijd die de Postcodeloterij krijgt op TV. Middels spel en emotie worden kijkers één kant op geframed: lootjes kopen. Het eerlijke verhaal wordt daarbij niet verteld. Niet verteld wordt dat de Postcodeloterij propagandacampagnes steunt die zorgen voor maatschappelijke ontwrichting en het cancelen van bevolkingsgroepen, zoals bepaalde groepen ondernemers.
Onze overheid kijkt ervan weg. En dat is vanuit hun perspectief wellicht niet vreemd. De Postcodeloterij brengt immers veel geld naar vluchtelingenwerk. Dan hoeft de overheid daar zelf niet voor in de kas te grijpen. Maar diezelfde Postcodeloterij steunt ook organisaties die ons ministerie hoofdbrekens en heel veel belastinggeld kosten. Deze organisaties krijgen van de Postcodeloterij de middelen om Nederland steeds meer op slot te zetten.
Met doemscenario’s en bangmakerij over bijvoorbeeld klimaat en stikstof wordt het volk bespeeld
Onder een zweem van ‘goeddoen’ zijn deze geldopstrijkers verworden tot dictatoriale clubs met extreme doelen voor een maakbare wereld. Met doemscenario’s en bangmakerij over bijvoorbeeld klimaat en stikstof wordt het volk bespeeld. En door deze stemming en verhalen de wereld in te blijven slingeren, wordt het volk ongerust en onzeker over de toekomst. Vervolgens kopen ze weer loten in de hoop wat te ‘winnen’, zodat het leven met meer geld makkelijker wordt. Het is een negatieve spiraal.
Volgens mij wordt het tijd dat de overheid ingrijpt en samen met klanten van de Postcodeloterij stimuleert om een draai te geven aan het management en de strategie van de Postcodeloterij. Het geld moet ingezet worden om tot oplossingen te komen, in plaats van de problemen alsmaar groter te maken in dit land: zet het geld in voor koopkracht en verdere verduurzaming. Laat de Postcodeloterij organisaties en initiatieven steunen die ons land ECHT verder helpen.
Ik noem een voorbeeld om het concreet te maken. Dierenwelzijn is een groot maatschappelijke vraagstuk. Boeren willen wel investeren, maar krijgen het niet terugbetaald. ‘De markt’ moet het oplossen, maar dat gaat niet gebeuren. De meerkosten die nodig zijn om dieren meer ruimte te geven bijvoorbeeld, gaan nooit betaald worden door de consument. Zij blijven altijd het goedkoopste voedsel kiezen, zeker in tijden met minder koopkracht.
‘De markt’ moet het oplossen, maar dat gaat niet gebeuren
Maar ‘de markt’, dat is het volk. Ook de klanten van de Postcodeloterij. Als we het geld nou eens inzetten om boeren te helpen om te investeren. Dan kunnen we een hele grote stap maken! En is iedereen blij: het dier, de boer en de consument. Dan maken we echt stappen voorwaarts in oplossingen voor dit land. En zo zijn er nog vele effectieve goede doelen te noemen.
Wat zou ik deze draai graag geven aan de Postcodeloterij. Wat zou ons land geholpen zijn. Wie denkt en doet mee?
Tekst: Linda Verriet
Beeld: Susan Rexwinkel