Jumbo:- Bewust is net niet te duur
De Dierenbescherming geeft de consument aanwijzingen bij het boodschappen doen. Wie zich zorgen maakt om dierenwelzijn, maar niet teveel wil betalen, hoeft maar te letten op het logo van de Dierenbescherming. Op het varkensvlees bij supermarktketen Jumbo signaleren we een sticker met onder het logo van de Dierenbescherming een tekst.
‘Een verantwoorde keuze volgens de Dierenbescherming. De Dierenbescherming beoordeelt het stalsysteem positief. De dieren hebben een betere kwaliteit van leven doordat ze meer ruimte hebben en liggen op een dikke laag strooisel waarin ze ook naar hartenlust kunnen wroeten.”
Trend naar meer duurzaamheid
Jumbo Bewust heet dit concept, opgezet samen met de Dierenbescherming. Als organisatie wil het supermarktbedrijf hiermee maatschappelijk verantwoord ondernemen. „Duurzaamheid is één van onze speerpunten”, vertelt Patrick Luhrman, productmanager slagerij bij het supermarktbedrijf. Daarnaast komt Jumbo tegemoet aan de trend bij de klant naar meer duurzaamheid op het gebied van milieu en dierenwelzijn.
„Maar dat is niet de belangrijkste reden voor het concept”, benadrukt Luhrman. „Hoofdzaak is de wens vanuit de organisatie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.” Jumbo is een van de snelst groeiende supermarktketens van Nederland. Elke week openen ze een winkel. Varkensvlees van Jumbo Bewust ligt in vrijwel elke winkel van deze keten, enkele kleinere franchiseondernemers uitgezonderd. Het concept loopt sinds mei 2006.
Luhrman is niet ontevreden over het verloop en de verkoopcijfers, al was het al met al nog een hele onderneming. Alles begint bij het inmiddels vermaarde dilemma tussen burger en consument: De consument in de winkel wil de duurzame wensen van de burger op straat niet betalen. Uit onderzoek blijkt dat een diervriendelijk stukje vlees maximaal 15 procent duurder mag zijn dan een gangbaar lapje.
Diervriendelijk stukje vlees
Jumbo Bewust nam twee uitgangspunten: de eisen die de Dierenbescherming stelde aan diervriendelijkheid en de 15 procent hogere consumentenprijs. Met deze parameters ging het supermarktbedrijf naar de keten. Ze spraken met varkenshouders, veevoerfabrikanten en slachterijen om antwoord te krijgen op die ene vraag: „Kunnen we een diervriendelijk stukje vlees in ons winkelschap krijgen, voor deze meerprijs?”
Uiteindelijk is het gelukt, concludeert Luhrman tevreden. „Het kan net.” Varkensvlees van Jumbo Bewust is geen kaskraker. „Elke schakel in de keten verdient eraan, maar niet buitensporig.” De drempel van 15 procent blijkt toch nog tamelijk hoog, vooral omdat het een nieuw product betreft. Om daar verandering in te brengen komt Jumbo in oktober met een actie.
Het voordeel dat bereikt wordt door kostenbesparing in de keten wordt daarbij rechtstreeks doorgegeven aan de consument. Gedurende vier weken wordt het varkensvlees 15 procent goedkoper. De consument krijgt gedurende die periode de 15 procent terug zodat Jumbo Bewust even duur is als het gangbare varkensvlees. „Dan gaat het drie tot vier keer zo hard lopen”, verwacht de vleesmanager.
Gangbaar vlees voordeliger
Een actie moet de consument over de drempel van 15 procent heen helpen. Toch is de drempel feitelijk hoger, wanneer Luhrman de prijzen vergelijkt met die van collegabedrijven. „Sommige concurrenten gaan zo diep met hun weekfolder-acties, dat het in zo’n actieweek voordeliger kan zijn om gangbaar varkensvlees bij een andere supermarkt te kopen.”
Na die actie zal een groot deel van de consumenten die kennis hebben gemaakt met dit product het ook blijven kopen, verwacht Luhrman. Want het voer dat de varkens krijgen, maar ook het betere dierenwelzijn, heeft volgens hem zijn weerslag op de kwaliteit van het vlees. „Het vlees is smaakvoller, droger en heeft een betere textuur. Dus wanneer ze het eenmaal geproefd hebben, komen veel klanten wel over die drempel heen.”
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het varkensvlees waar geen logo van de Dierenbescherming op prijkt van mindere kwaliteit is. „Het is het verschil tussen een auto met een 1.4 liter motor of een 1.8 liter motor. Het is geen verschil in kwaliteit, maar een verschil in verwachting. De 1.4 liter is zeker niet slecht. De 1.8 liter is duurder, maar daar mag je ook meer van verwachten.”
Consumententrends
Behalve de trend naar meer duurzaamheid en diervriendelijkheid, die vooral bij consumenten onder de 35 jaar speelt, noemt Patrick Luhrman, assortimentsmanager vlees bij Jumbo, nog drie belangrijke tendensen voor de varkensvleesmarkt. Ten eerste neemt obesitas sterk toe. „Varkensvlees wordt onterecht gezien als vet”, weet Luhrman. Daarom zal de consument eerder voor kip, rund of vis kiezen, of vaker vegetarisch eten.
Een nog magerder varkenslapje ontwikkelen ziet Luhrman niet als oplossing. „De varkenssector levert een kwaliteitsproduct. Zeker Nederland heeft daarvoor de know-how. De varkenssector kan beter investeren in een goede communicatie over het product. Vertellen dat het een gezond product is, levert meer op dan iets kapitaalintensiefs ontwikkelen wat overbodig is.”
Ook het informeren van de consument over de herkomst hoort daarbij. Luhrman zou graag zien dat de sector nog meer investeert in tracering. Want ook vertrouwen is een belangrijke trend. De consument wil weten waar het vlees vandaan komt. „Het vlees van Jumbo Bewust komt allemaal van Raymond Cobben uit Ulestraten”, zegt Luhrman. „En dat mag de consument weten.”
Tekst: Marc van der Sterren
Beeld: Ingrid Zieverink