Effect van beurs niet in euro’s uit te drukken
Tot nog toe hebben zich 205 bedrijven aangemeld voor de Landbouwvakbeurs Den Bosch editie van 2007, die op 17, 18 en 19 oktober in de Brabanthallen gehouden wordt. De editie van 2005 werd door ruim 32.000 mensen bezocht. Tijdens de drie beursdagen kunnen bezoekers zich niet alleen laten informeren, ze kunnen ook gezellig netwerken onder het genot van een kop koffie, biertje en natuurlijk een hapje.
Waar de bezoekers gezelligheid en informatie zoeken, staan de deelnemers er wellicht met een ander doel. De beursvloer wordt verhuurd voor 64 euro per vierkante meter. Wanneer een bedrijf zich duidelijk wil laten zien op een hoek, kop of eiland komt hier nog een toeslag van vijf tot tien procent bij. Deze investering zullen de bedrijven weer terug moeten verdienen. Wat is het rendement van deelname aan de beurs in Den Bosch?
„Het is moeilijk om het effect van een dergelijke beurs in euro’s uit te drukken”, zegt Peter Loenen communicatiemanager bij Topigs. Ria Kneepkens van Hendrix UTD beaamd dit. „Er vindt geen harde sales plaats op de beurs, we zien daar geen tonnen voer verkocht worden. Het rendement van de beurs is daardoor moeilijk te meten”
Onderhouden van relaties voorop
De aanwezigheid op een beurs wordt door de meeste bedrijven niet gezien als mogelijkheid om meer klanten aan te trekken en de verkoop van hun producten te doen stijgen. Het is meer dan dat. Hendrix UTD, Topigs en de Rabobank zien de beurs in Den Bosch met name als een kans om contact te houden met klanten.
Voor de Rabobank is de beurs in Den Bosch een mogelijkheid om hun betrokkenheid voor de sector te laten zien. „We claimen een agrarische bank te zijn en daarom zijn we aanwezig. Het gaat om betrokken, dichtbij en toonaangevend”, zegt Piet van de Port, beursmanager bij de Rabobank. „Het draait om relatieonderhoud.” Voor de Rabobank is het dan ook belangrijk om van de klant te horen of de deelname van de bank aan de beurs nodig is. „Negentig tot honderd procent van de klanten zegt daarop: ja, natuurlijk moet de bank er staan.”
„De beurst is voor ons een kans om met andere voerleveranciers en toeleverende bedrijven te praten”, zegt Kneepkens. „Het gaat om relatieonderhoud in de breedste zin van het woord.” Volgens zowel Kneepkens als Loenen is de beurs een mogelijkheid om in korte tijd veel klanten te zien en te spreken.
Oriënteren op nieuwe ontwikkelingen
De standhouders staan er ook met een doel, is dit het vergroten van de verkoop, de naamsbekendheid of het introduceren van een nieuw product? Volgens Van de Port, draait het niet om méér klanten en een grotere afzet van producten, maar om betrokkenheid.
Om de klanten de mogelijkheid te geven de beurs te bezoeken, kunnen bedrijven hen een relatiekaart aanbieden. „De relatiekaart wordt erg gewaardeerd door de klanten”, aldus Van de Port. „Je biedt klanten de kans om zich te oriënteren en houdt ze zo op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen.”
Op de beurs in Den Bosch worden naast bestaande ook nieuwe producten gepromoot. De Rabobank besteedt in haar stand aandacht aan het onder meer het onlangs geïntroduceerde Verplaatsingspakket. Kneepkens geeft aan dat nieuwe producten niet alleen op beurzen gelanceerd worden. „Wanneer de timing klopt zullen we dat zeker doen, maar je gaat de lancering er niet voor uitstellen. Een beurs is slechts één onderdeel van het mediapakket.”
Poedervernevelaar
Frans Veugen Bedrijfshygiëne BV heeft een nieuwe poedervernevelaar ontwikkeld, welke op de beurs in Den Bosch te zien zal zijn. De mobiele poedervernevelaar zonder kabels en slangen wordt gebruikt voor het aanbrengen van hygiënepoeders in varkensstallen. De vernevelaar is een compact apparaat en zo ook geschikt voor smalle gangen. De voorraadsilo op het apparaat kan gevuld worden met een zak van 25 kg poeder.
Voor de blaasfunctie van het apparaat kan gebruik worden gemaakt van meerdere typen rugblowers en draagbare poederspuiten. De vijzel zorgt voor een gelijkmatige verdeling. „Door de poeder zelf aan te brengen, worden behandelingen frequenter uitgevoerd met minder verspilling en een betere behandeling als resultaat”, aldus Rob Veugen.
Klimaatregelaar
Tijdens de Landbouwvakbeurs introduceert Fancom een nieuwe klimaatregelaar voor 24 afdelingen, de Fancom F21. Dit betekend dat één F21 regelaar in de stal voldoende is voor een nauwkeurige klimaatregeling in alle afdelingen én een efficiënte centrale luchtregeling. Belangrijkste eigenschappen van de F21 zijn de eenvoudige bediening, het grote aantal functies en de intelligente klimaatregeling die bijdraagt aan extra energiebesparing.
Aan de hand van de gebruikersinstellingen berekent de regelaar automatisch de meest gunstige standen voor luchtinlaat, afzuiging, verwarming en eventueel bevochtiging of koeling. De aansturing van de centrale ventilator wordt daar op afgestemd. De F21 houdt rekening met buitencondities en compenseert de seizoensinvloeden. Bovendien ventileert de F21 op basis van diergewicht.
Tekst: Joyce Cornelissen
Beeld: Agrio archief