Duitse slachterij verontwaardigd over prijsverlaging varkensvlees door winkels
De Müller Group, een van de toonaangevende varkensslachterijen in Duitsland met het hoofdkantoor in Birkenfeld bij Pforzheim in Baden-Württemberg, kan de huidige prijsverlagingen voor vleesproducten in de levensmiddelendetailhandel niet begrijpen. In een persbericht vorgie benadrukte het slachtbedrijf dat het samen met alle partners in de keten de afgelopen maanden heeft gestreden voor een zekere stabiliteit op de markt in Zuid-Duitsland, om met name de producenten te ondersteunen in deze moeilijke tijden. keer.
Nu worden de begrijpelijke zorgen van de producenten weer aangewakkerd door de huidige prijsverlagingen. De Müller Group beschreef de signalen die naar de consument worden gestuurd als contraproductief. Dit roept de vraag op waarom een kwalitatief goed product nu ineens voor een lagere prijs wordt aangeboden.
Krapte op markt
In een reactie op de prijsverlagingen begrijpen de Duitse varkenshouders begrijpen niet waarom sommige voedingsretailers de prijzen onder druk willen zetten ondanks de huidige krapte op de markt. De Duitse varkenshouders kregen ook signalen uit verschillende hoeken dat voedingsretailers momenteel proberen de prijzen te beïnvloeden, terwijl er een tekort aan varkens is. Zo maakte Norma begin deze week bekend dat de prijzen van onder meer sommige varkensvleesproducten met onmiddellijke ingang tot wel 10 procent dalen.
Middellange termijn
De varkenshouders hebben drie crisisjaren achter de rug, velen zijn al vertrokken en de hoeveelheden zijn schaars. Veel boerderijen zijn verdwenen en de varkensstapel is in slechts twee jaar tijd met ongeveer 18 procent afgenomen door de crisis in de sector. De prijs moet volgens hen omhoog en niet omlaag. Het aanbod is schaars en de voorraad vlees is zeer laag. Alles wijst op verdere prijsstijgingen op middellange termijn. De transparante activiteiten van deze foodretailers hebben dan ook niets te maken met duurzaam omgaan met hun leveranciers.
Rechtvaardige prijs
De Müller Group Met zegt alle begrip te hebben voor de gespannen financiële situatie in veel particuliere huishoudens, maar doet wel een beroep op de morele verantwoordelijkheid van retailers en consumenten om zich niet alleen te laten leiden door de prijs, maar varkenshouders ook een rechtvaardige prijs gunnen.