Ontwikkeling van kennis en persoonlijkheid
Volgens oud-bestuurslid van het Coöperatief Veredelings- en Demonstratie Bedrijf (CVDB) en CAH studente Astrid Groot komen er van de agrarische hogeschool in Dronten, HBO’ers met extra ervaring. Die extra ervaring kunnen de studenten opdoen door een bestuursfunctie te bekleden bij één van de schoolbedrijven. Het CVDB, is het intensieve bedrijf van de school waar naast 40 zeugen gesloten ook 40 ooien en 1.000 leghennen gehouden worden.
„Het CVDB is van, voor en door de studenten”, aldus Adri Pasman coach van het CVDB bestuur. Het is van de studenten omdat zij aandelen in het bedrijf kunnen kopen, het is voor de studenten omdat ze voor praktische lessen op het bedrijf welkom zijn en het is door de studenten omdat zes studenten de verantwoordelijkheid voor het bedrijf op zich nemen.
Een groot deel van de studenten die in het bestuur van hebben gezeten zal na de studie niet aan de slag gaan in de varkenshouderij. Enkelen wel, de bestuursfunctie heeft hen warm gemaakt voor de sector. Het is aan de sector om hen warm te houden, want deze studenten bouwen niet alleen kennis op, maar ontwikkelen ook hun persoonlijke vaardigheden zoals omgaan met personeel. „Als je een handeling uit wil kunnen leggen moet je hem ook zelf kunnen uitvoeren”, aldus Pasman.
Fanatieke studenten
Binnen het bedrijf zijn er taken die absoluut gebeuren moeten, waaronder voeren, castreren en schoonspuiten. Daarnaast hebben de bestuursleden de ruimte om eigen initiatief te tonen. „Studenten die fanatiek in hun studie zijn, zijn ook fanatiek bij het CVDB. Het CVDB vraagt om discipline”, aldus Pasman. Een goed voorbeeld van het fanatisme van de bestuursleden is de groepshuisvesting van de zeugen.
Niek Elsinghorst en Dirk Aalbers hebben in 2005/2006 in het bestuur van het CVDB gezeten en hebben het idee opgepakt om de toenmalige zeugenhuisvesting te vervangen door groepshuisvesting. Binnen hun termijn in het bestuur hebben ze het idee niet volledig uit kunnen werken, maar de betrokkenheid bij het CVDB is gebleven.
De studenten hebben binnen de varkenscommissie verder gewerkt aan de vervanging van de groepshuisvesting. Begin 2007 heeft het CVDB de nieuwe afdeling in gebruik kunnen nemen. Omdat CVDB een demonstratiebedrijf is, heeft het zichzelf als norm gesteld om minstens vier jaar voor te lopen op nieuwe regelgeving. „De nieuwe afdeling moest dus voor 1 januari 2009 klaar zijn. Door de voortvarende aanpak van de studenten zijn we nu al klaar voor 2013”, zegt Pasman trots.
Ervaring in andere sector
Een groot deel van de studenten die in het bestuur van het CVDB zitten of hebben gezeten, hadden op voorhand geen ervaring in de intensieve sector. Toch kiezen deze studenten voor een functie in het bestuur van het intensieve bedrijf en niet voor een bestuursfunctie bij de schoolboerderij waar melkvee gehouden wordt. Volgens Groot kiezen studenten voor een functie binnen het CVDB om ook eens ervaring op te doen binnen een andere sector. „Je kunt ook gaan melken op de schoolboerderij, maar dat voegt weinig toe als je thuis ook melkvee hebt.”
Het imago van de varkenshouderij dringt ook door binnen de muren van de CAH. „De varkenshouderij stinkt”, zegt Pasman, „Daardoor hebben we wel eens problemen om de plaatsen binnen een bestuur op te vullen.” Volgens Aalbers twijfelen studenten vaak of ze er wel tijd voor hebben als er thuis ook een bedrijf op hen staat te wachten. „Het kost tijd en die tijd betaalt zich niet terug in de studie. Je moet het dan ook echt voor jezelf doen.”
Gesprekken met voerleverancier
Het bestuur bestaat uit zes studenten die een jaar lang verantwoordelijk zijn voor het bedrijf. Ieder half jaar vernieuwt de helft van het bestuur. Op die manier zijn er altijd studenten verantwoordelijk die het bedrijf al langer kennen.
De zes bestuursleden die het CVDB leiden, hebben echt de leiding over het bedrijf en hoeven niet elke beslissing te verantwoorden. De bestuursleden voeren dus als echte ondernemers gesprekken met onder andere voerleveranciers en dierenartsen en zijn bezig met de resultaten die op het bedrijf behaald worden. Volgens Groot is het CVDB echt een kans om een netwerk op te bouwen. Studente en huidig vice-voorzitter Marije Kemp: „Het is anders dan thuis waar je vader zegt ‘zo gebeurt het’.” Studenten hebben na hun tijd in het bestuur dan ook echt het idee dat ze hun eigen bedrijf gerund hebben.
Volgens Pasman kunnen lang niet alle studenten na hun tijd bij het CVDB zo maar losgelaten worden op een varkenshouderij. „Maar bij een aantal behoort dit zeker wel tot de mogelijkheden.”
Theorie naar praktijk
„De kunst van adviseren is om theorie naar praktijk te vertalen. De combinatie CAH en het CVDB heeft voor mij daarom een enorme meerwaarde gehad. Het grote verschil met bijvoorbeeld stagebedrijven is dat je zelf de mogelijkheid hebt om beslissingen te nemen. Op andere praktijkbedrijven worden deze beslissingen voor je genomen.”
„Wij hadden thuis geen varkensbedrijf, daarom heb ik een jaar bij het CVDB gezeten. Ik heb daar een schat aan ervaring opgedaan en ben zo bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Ik denk dat het heel goed is dat je als ‘net-afgestudeerde’ ook weet hoe je de theorie in praktijk kan (over)brengen. Een jaar CVDB heeft mij daar een heel eind mee geholpen.”
Tekst: Joyce Cornelissen
Beeld: Carolien Tiernego