Vertrouwen is de basis van de Varketing Group
„Het draait niet om ‘wat betekent Varketing voor mij’ maar om ‘wat kan ik voor Varketing betekenen”, aldus Evert Hendrikx. „Varketing is de weg naar een duurzamere varkenshouderij”, is de bondige samenvatting die varkenshouder Evert Hendrikx Varketing geeft als reden om als ondernemers de koppen bij elkaar te steken en de Varketing Group op te richten. „De eisen voor welzijn en milieu, de reconstructie, daardoor kwam het besef dat het anders moet.”
Als individuele ondernemer mis je, volgens Hendrikx, kennis en mogelijkheden op een heleboel fronten en ben je geen serieuze gesprekspartner. Daarom ging de ondernemer op zoek naar gelijkgestemde collega’s om samen voordeel te behalen.
Activiteiten bundelen
De samenwerking is begonnen met een kwaliteitsslag waarin acht bedrijven zich HACCP en ISO-9001 gecertificeerd hebben. Vervolgens bleken een vijftal Noord-Limburgse ondernemers dit niet voldoende te vinden en meer te willen. Het gaat om Evert Hendrikx in Lottum, Frank Vissers in Meerlo, Twan Voermans in Oirlo, Eduard Maas in Swolgen en Gert Custers in Swolgen.
Wat deze ondernemers nastreven, is gezamenlijk een hoger rendement behalen. Sinds enkele jaren hebben de vijf ondernemers hun activiteiten op de in- en verkoopmarkt gebundeld. Samen zijn ze goed voor 45.000 vleesvarkens per jaar.„Het was voor ons heel duidelijk dat er iets uit moest komen. We wisten ieder wat we wilden alleen de manier waarop we die doelstelling wilden behalen verschilde per ondernemer”, aldus Hendrikx.
De ondernemers wilden niet op los zand bouwen en gingen op zoek naar een duidelijke structuur waarmee zij hun gezamenlijke doelstelling konden behalen. Die structuur vonden ze in een coöperatie. Door in coöperatie Varketing Group samen te werken, hebben de ondernemers alle noodzakelijke capaciteiten in huis. „We leken gelijkgestemd maar zijn in wezen heel verschillend. In de coöperatie hebben we alle expertise aan boord: doeners en denkers”, concludeert Frank Vissers.
Taken verdeeld
De vijf ondernemers hebben duidelijke afspraken gemaakt over wie wat doet binnen de Varketing Group. De taken zijn verdeeld middels een aantal portefeuilles. Hierdoor kunnen de ondernemers zich toeleggen op bepaalde taken, bijvoorbeeld de inkoop van voer, en hoeven zich in mindere mate zorgen te maken over bedrijfsaspecten die hen minder goed liggen. Uiteindelijk leidt dit voor alle ondernemers tot een forse tijdsbesparing en verbetering van het rendement.
Eens in de vier weken hebben de vijf ondernemers een gezamenlijk overleg waarin ze aan de hand van een activiteiten- en besluitenlijst alle lopende activiteiten bespreken. „Op die manier weten we zeker dat acties tot een goed eind gebracht worden en kunnen we bepaalde zaken binnen de groep afstemmen.”
De portefeuillehouders hebben een vooraf bepaalde verantwoordelijkheid en bevoegdheid. Bij verregaande beslissingen is afstemming in de groep een voorwaarde.
Verhogen van het rendement
De naam Varketing Group doet vermoeden dat daar over nagedacht is. Hendrikx en Vissers leggen uit dat de term ‘Varketing’ een samentrekking is van de woorden marketing, keten, ketting en natuurlijk varken. Vanuit de vijf p’s voor de marketing; product, prijs, promotie, plaats en presentatie, en denkende van uit de 3 P’s van People, Planet en Profit hebben de varkenshouders hun coöperatie opgezet.
De ondernemers zijn sterk begonnen met het lanceren van een website en een logo, daarnaast heeft de coöperatie een film laten maken waarin de bedoelingen van de groep duidelijk kenbaar worden gemaakt. „Voor de p van plaats zitten we in Noord-Limburg ook goed, wat betreft streekproducten. Het is niet zo dat we daar op inzetten, maar het biedt mogelijkheden”, zegt Hendrikx.
De doelstelling van de Varketing Group is het in samenwerkingsverband verhogen van het rendement van de individuele varkenshouder door gezamenlijk te vernieuwen en te participeren binnen varkenshouderijketens. Dit probeert de coöperatie te bereiken door vijf actiepunten:
►voedselveilige en hoogwaardige productie van kwaliteitsvarkensvlees
►open communicatie, door overleg komen tot innovatie
►maatschappelijk verantwoord, klantgericht, vraaggestuurd te produceren.
►open te staan voor vernieuwingen, ontwikkelingen en innovaties
►varkens houden met passie!
Goede zakenpartner
„Winst is niet de aanzet tot”, zegt Hendrikx beslist. Het is volgens de ondernemer veel belangrijker dat je een goede partner bent voor mensen waarmee je zaken doet. ,,Zodat de efficiëntiegraad omhoog kan en de bereidheid om ‘meer mogelijk te maken’ toeneemt met positieve gevolgen voor het rendement. “Het gaat dus niet alleen om geld, maar vooral dat onze partners en de mensen waarmee we te maken hebben vertrouwen hebben in de Varketing Group”, concludeert Hendrikx.
Volgens Hendrikx en Vissers leidt ‘Boeren Meer Macht’ uiteindelijk tot niets. Het gaat er niet om alles op een hoop te gooien om grotere hoeveelheden kunnen inkopen of te verkopen. „De Varketing Group is veel meer op basis van vertrouwen gestart en we hebben daardoor iets duurzaams opgebouwd”, redeneert Vissers.
Participatie in projecten
Meer rendement voor de deelnemende bedrijven is wat de Varketing Group nastreeft. Dit willen de ondernemers behalen door op diverse punten in de keten samenwerking te zoeken. Een win/win situatie creëren. En dat gaat breder dan alleen de inkoop van voer en de verkoop van varkens.
Zo komt de duurzaamheid van de coöperatie terug in de participatie in het project Omega3. Varkensvlees heeft een slechte naam op het gebied van gezondheid, omdat het veel verzadigde vetten bevat. De Varketing Group is samen met een mengvoerbedrijf, slachterijen, uitsnijders, grossiers en grootwinkelbedrijven een project gestart om vlees te produceren dat rijk is aan onverzadigde vetzuren met een goede verhouding tussen omega3 en omega6.
„We hebben al proeven uitgevoerd op enkele varkensbedrijven en we zijn zeer tevreden over het resultaat”, zegt Hendrikx. De volgende stap die de ondernemers maken is het opschalen van de proeven om meer gegevens te verzamelen en het concept verder te ontwikkelen.
Dialoog met burgers
In het kader van de marketing heeft de coöperatie de website ‘www.varkensenzo.nl’ ontwikkeld en weggezet bij de Stichting ‘Varkensvlees Lekker Hè’. Daarbij krijgt de Varketing Group steun van diverse partijen, waaronder LTO, NVV en de productschappen. De kracht van deze website is volgens Hendrikx dat het puur vanuit de primaire sector komt.
Varkenshouders kunnen volgens Vissers op deze manier hun bedrijf op een betaalbare wijze tonen aan burgers. „Door de dialoog aan te gaan met de burger kunnen we tot duurzame oplossingen komen, daarbij is duurzaam ook betaalbaar.” Ook vanuit de politieke en maatschappelijke partijen heeft de coöperatie vragen gekregen naar aanleiding van de website ‘Varkensenzo’.
De vijf ondernemers worden sinds 2004 begeleid door procesbegeleider Leo van de Laak. Van de Laak is opleidingsdeskundige en is werkzaam als hoofd opleidingsontwikkeling bij de KMS (Koninklijke Militaire School) in Weert. Volgens Hendrikx is het bij defensie belangrijk om elkaar blindelings te kunnen vertrouwen en door gedisciplineerd te werken uiteindelijk een missie met succes te volbrengen. „Zijn aanpak past bij onze manier van denken en handelen.”
Vertrouwen in de keten
Na de oprichting van de coöperatie en de lancering van de website hebben de ondernemers heel veel aanbiedingen gehad. „We zijn overvallen met van alles en nog wat en hebben geleerd dat wanneer we dingen goed oppakken en afmaken, dat leidt tot vertrouwen in de keten”, aldus Hendrikx.
Bij dit vertrouwen denken de ondernemers verder dan de rekening die aan het eind van de rit betaald dient te worden. Het gaat immers om vertrouwen binnen de coöperatie en binnen de keten en daarnaast om maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Een belangrijke les die de ondernemers geleerd hebben is het geven van aandacht. „Wanneer je aandacht geeft aan een product, collega’s en de keten krijg je die aandacht weer terug.” Daarbij kijken de ondernemers verder dan de eigen sector. „Je moet zo breed mogelijk kijken en niet alleen binnen de eigen sector. Hoe doen andere sectoren het in vergelijking tot ons”, vraagt Hendrikx. Buiten kijf staat voor de ondernemers dat je veel kunt leren van fouten die je maakt.
Wetende wat hij nu weet, zou Hendrikx niet staan te springen om nog eens te participeren in een coöperatie. Niet zozeer om de resultaten die de coöperatie behaald heeft, maar eerder om de weg erheen. „Het was ontzettend moeilijk en het kost veel tijd”, zegt Hendrikx. „Maar dat haal je er dubbel en dwars uit,” vult Vissers zijn collega aan.
Aansluiten
Volgens Hendrikx en Vissers gaat het snel met de Varketing Group. Er is veel interesse voor de coöperatie binnen Nederland en Europa, maar ook vanuit Congo hebben de ondernemers al bezoek gehad. De Varketing Group is een coöperatie waar ook andere varkenshouders zich bij aan kunnen sluiten. „Voorwaarde is wel dat men openstaat om een gedegen inbreng te leveren voor de groep”, aldus Hendrikx.
Varketing Group
Evert Hendrikx, Frank Vissers,Twan Voermans,Eduard Maas enGert Custers hebben zich in 2005 verenigd in de Varketing Group. Reden hiervoor het verhogen van het rendement voor de individuele bedrijven. De vijf ondernemers voeren in Noord Limburg, het bewind over 13 locaties met een jaarlijkse productie van 45.000 vleesvarkens. Projecten waar ze zich mee bezig houden zijn; omega3-vlees, gezamenlijke in- en verkoop, mestafzet, Varkensenzo en Digipic.
Tekst: Joyce Cornelissen
Beeld: Twan van Asseldonk