Stegeman zoekt pact met varkenshouders
Streekproducten in speciaalzaken en boerderijwinkels zijn al lang niet nieuw meer. Grootschalige verkoop van regionaal herkenbare levensmiddelen in supermarkten is wel nieuw. Inspelen op thema’s als duurzaamheid, zorgen over opwarming van de aarde en verzet tegen de voortgaande globalisering kan geld opleveren.
Vleeswarenspecialist Stegeman uit Deventer( Ov.) lift mee met de trend door Sallandse ham te verkopen. Haar ‘Trots van de Streek’ concept staat voor lekkere authentieke streekproducten. Boeren bij Stegeman uit de streek zorgen voor het beste vlees, vermeldt de verpakking. Volgens originele streekrecepten bereidt de vleeswarenspecialist Holterham, Banninkham en IJsselham. Per pakje kost het product een paar dubbeltjes meer, vergeleken met standaard-kwaliteit, en per kilo enkele euro’s.
Huismerken domineren
De supermarkten Super de Boer en Dirk van den Broek hebben de ‘ Trots van de Streek’ in de vleeswarenvitrines gelegd. Stegeman werkt er hard aan om de distributie verder op te schalen, maar de eigen huismerken van de supermarkten domineren het vleessegment. De vleeswaren-specialist is een van de weinige merken in de vleeswereld.
„Onze concurrenten kunnen ook proberen een streekproduct in de markt te zetten, maar niemand kan claimen dat hun product in Salland wordt gemaakt. Alleen Stegeman maakt vleeswaren in Salland”, aldus category manager Peter van der Zwan.
Boeren uit Salland leveren het varkensvlees, maar geen enkele Sallandse varkenshouder is zich ervan bewust dat zijn vleesvarkens Stegeman Sallandse hammen opleveren. „We hebben de veehouders uit de streek er tot nu toe nog niet persoonlijk bij betrokken”, vertelt projectleider Lars Jansen. Toch wil Stegeman graag samenwerken met varkenshouders. Tot nu toe blijft het Sallandham-concept echter beperkt tot het selecteren van vleesvarkens die bij slachterij Hilckmann in Nijmegen(Gld.) worden geslacht.
Trots van de Streek
Jansen: „We hebben geen eigen slachterij. Onze specialiteit is het maken van hammen, niet het slachten van varkens. Bovendien is er in Salland geen varkensslachterij meer te vinden.” De marketeers van Stegeman zien graag initiatieven vanuit de varkenshouderij ontstaan. „Ga als varkenshouders bijvoorbeeld gezamenlijk aan de slag met een speciaal ras en speciaal voer. Nu is er bijna geen onderscheid, of het vlees nu uit Denemarken, Engeland, Nederland of Spanje komt.“
„Er is geen enkele binding met de Nederlandse stroom en varkenshouderij. ” Ze zien kansen om het ‘Trots van de Streek’ concept door te voeren tot op het boerenerf. Zichtstallen vinden ze een mooi initiatief. Koppen van Sallandse boeren op de verpakking. Van der Zwan: „ Uitstraling is heel belangrijk.” Jansen plaatst de kanttekening dat de herkomst van de Sallandse ham uiteraard geborgd is door IKB. „We voldoen aan alle wettelijke eisen.”
Het Trots van de Streek-concept roept de vraag op of het selecteren van Sallandse vleesvarkens eigenlijk wel nodig is. Stegeman zou kunnen volstaan met de namen IJsselham, Banninkham en Holterham. Van der Zwan: „ We willen de consument niet bedotten. Onze merknaam staat op het spel. Consumentenprogramma’s op TV zoals het programma ‘Keuringsdienst van Waarde’ zorgen voor transparantie.”
Merknaam verder verstevigen
Trots van de Streek is een marketingconcept dat zich nog moet bewijzen. Verkoopcijfers heeft projectleider Lars Jansen nog niet, maar hij is overtuigd van de kansen van het concept. Bovendien zou het uitgebouwd kunnen worden, om de merknaam van Stegeman verder te versterken. Een segment tussen regulier en biologisch, vergelijkbaar met het Volwaard-kip initiatief, lijkt de marketeers een goede mogelijkheid.
De Volwaard-kip is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Coppens diervoeding, pluimveeslachterij Flandrex, diverse pluimveehouders en boerenorganisatie ZLTO. Samen met de Dierenbescherming en een steeds groeiende groep supermarkten zetten zij zich in voor een beter dierenwelzijn. Per 1 september brengt Stegeman vleeswaren van het Volwaard-kip initiatief in de handel.
Jansen en Van der Zwan willen de kansen voor varkenshouders om te participeren in een merkconcept, (à la de Volwaard-kip of Campina merkmelk, red.), niet overdrijven. „Varkenshouders moeten zelf investeringen op dit terrein doen. Vergeleken met vers vlees gaat het ook niet om grote volumes. Maar we zien goede mogelijkheden voor de Nederlandse varkenshouderij om direct betrokken te raken bij ontwikkelingen in het vleeswarenschap. Het Trots van de Streek concept heeft echt toegevoegde waarde.”