Onno Hoes: „Meer rijksgeld nodig Natura 2000”
Wat is de provinciale visie voor de varkenshouderij rondom de Natura 2000 gebieden?
„De provincie heeft geen zelfstandig beleid. Het is een samenspel tussen het ministerie van LNV, provincie Limburg en andere organisaties waaronder ZLTO en LLTB. Wel is ammoniak een belangrijk aspect. De provinciale regels moeten duidelijk zijn voor een goede vergunningaanvraag. De inzet is een ammoniakdaling in de regio, maar er moeten nieuwe mogelijkheden zijn voor ontwikkelingen en uitbreidingen in de varkenshouderij. We kunnen gemakkelijk alleen voor natuur kiezen, maar dat doen we niet. De economie is belangrijk en we denken dat te bereiken door gebruik van extra technische maatregelen en een goede regeling voor de stoppers.”
LTO, provincies en natuurorganisaties pleiten voor meer duidelijkheid over het bestaand gebruik van ondernemingen. Ze willen een wetenschappelijke, ecologische- en juridische onderbouwing van de Natura 2000 plannen. Waarom is dit zo belangrijk voor onder meer de varkenshouderij?
„Duidelijkheid is vooral nodig voor de aanvraag van vergunningen van nieuwe stallen en uitbreidingen. Deze moeten aan de wetgeving getoetst worden. We moeten voorbereid zijn op bezwaren. Een goede toetsing is nu door alle onduidelijkheden moeilijk. De vergunningen moeten ecologisch en juridisch onderbouwd kunnen worden. Als dat niet kan, dan staat een vergunning in een rechtszaak zwak.”
Gaat minister Verburg het verzoek voor meer duidelijkheid en onderbouwing inwilligen?
„We hebben afgelopen maand de plannen vastgesteld en naar de minister gestuurd. We hebben benadrukt dat als ze niet bijdraagt aan meer duidelijkheid en een betere onderbouwing, er geen beheersplannen uitgevoerd kunnen worden. Ze heeft positief geantwoord. Dat is mooi, maar we houden de druk op de ketel.”
Hoe groot is het draagvlak voor wijziging? Of zijn er organisaties of politieke partijen die een andere mening zijn toegedaan en het pleidooi voor mee duidelijkheid en onderbouwing kunnen boycotten?
„Het draagvlak is groot. Nagenoeg alle grote partijen staan achter de wijzigingen. Zelfs de Nederlandse Vakbond Varkenshouders zit in het overleg en ik heb het idee dat we aardig op één lijn liggen. Alleen de lokale milieugroepen zijn standvastiger in hun standpunten en hebben minder begrip voor de landbouwsector. We moeten daarom rekening houden dat deze clubs naar de rechter kunnen gaan.”
Wat betekent de verandering van de regelgeving voor de varkenshouderij?
„Wij willen de varkenshouder perspectief bieden. Daarvoor is duidelijkheid nodig omtrent de Natura 2000 gebieden en de veranderingen zorgen voor die duidelijkheid. Zeker wat betreft de ammoniakdeposities.”
De varkenshouderij zit nu op min of meer op slot. Kunnen varkenshouders rondom de Natura 2000 gebieden weer toekomstplannen gaan maken?
„Nog niet echt. Het is nu wachten op de beheersplannen. Die zijn er rond 2012. Tot die tijd zitten varkensbedrijven op slot.
Welke bedrijven zullen door kunnen gaan en welke bedrijven moeten na wijziging van de regelgeving nog steeds stoppen?
„Bedrijven die niet gaan groeien of hoeven te groeien, hebben perspectief. Zij kunnen hun vergunningen behouden door in technische oplossingen te investeren. Dat is echter wel kostbaar. Voor de bedrijven die moeten groeien, ligt het wat moeilijker. Er zal een maximum aan de technische mogelijkheden zitten. Daarnaast zullen de piekbelasters van ammoniak nabij de Natura 2000 gebieden verdwijnen. De meeste van deze varkenshouders zijn daarvan op de hoogte.”
Welke ondersteuning kunnen stoppende varkenshouders verwachten?
„Voor de komende 18 jaar, of drie beheerperioden, is er een extra pot geld van 200 miljoen euro voor technische maatregelen en verplaatsingen. Voor boeren die stoppen, omdat ze tot de piekbelasters horen, moeten er fatsoenlijke bedrijfs- of verplaatsingsregelingen komen. Dat moet op nationaal niveau geregeld worden en mag geen loze belofte zijn. Als wij meer geld van het Rijk krijgen, dan regelen wij de uitvoering. “
Zijn er nog andere knelpunten die opgelost moeten worden?
„De juridische en financiële zaken moeten goed geregeld worden. Anders wordt dat een knelpunt. De juridische en financiële aspecten zijn een primaire taak van het rijk, maar soms is er geen begrip vanuit LNV over de situatie en is er meer medewerking vereist. Willen we het ambitieniveau echter houden dan moet er meer geld bij of de ambitie moet omlaag. Het moet makkelijker of goedkoper. “
De Peel wordt gezien als een proefproject voor de rest van Nederland. Kan het beleid voor De Peel, ook voor de rest van Nederland gaan gelden?
„Voor een deel wel, maar De Peel is een bijzonder gebied. Het kent een overbelasting van stikstof die voor 30 procent uit het gebied zelf komt. De Peel is dus een regionaal probleem. Elders in Nederland komt een belangrijk deel van de stikstofbelasting uit andere gebieden. Uit het Duitse Ruhrgebied bijvoorbeeld.”