Varkenshaasjes laten bezorgen door postbode
Via internet is alles te koop. Steeds meer mensen vinden hun weg op het wereldwijde web en kopen er allerlei spullen, variërend van boeken tot een nieuwe computer. De afgelopen vijf jaar heeft de verkoop van producten via internet een enorme vlucht genomen. Mensen vertrouwen in toenemende mate op de bedrijven die via internet hun producten aanbieden. Wat ook helpt is dat er de afgelopen jaren betaalsystemen, denk bijvoorbeeld aan Ideal, zijn gekomen waarmee je redelijk veilig via internet je gekochte spullen kunt betalen.
Ook voedingsmiddelen zijn via internet te koop. Sinds enkele jaren timmert een aantal ondernemers ook flink aan de weg met de internetverkoop van vlees. „Bestellen via internet wat je nodig hebt, is de trend voor de toekomst”, stelt Corné Ooms. Hij is de man achter Bestelvers.nl. Op deze site kan de consument terecht voor een breed scala aan versproducten, variërend van brood tot groente en van vis tot vlees.
Temperatuursticker ter controle
Vlees verkopen doet Bestelvers.nl nog maar enkele maanden. Over de omzet kan Ooms dan ook nog weinig zeggen. Wel is er ook voor vlees veel belangstelling bij de internetconsument, merkt hij. „Ons voordeel is dat we de keten korter maken en heel transparant zijn. Mensen zien op onze site wie hun slager is.” In het geval van Bestelvers.nl is dat slager Ron Tak uit Ossendrecht. Naast zijn slagerswinkel levert hij vlees op bestelling via Bestelvers.nl.
Bestelvers.nl verkoopt vers vlees en levert dat via TNT in een tempexbox aan de besteller. „Aan de binnenzijde van de verpakking zit een zogenoemde temperatuursticker. Daarmee kan de klant zelf controleren of het vlees onderweg op temperatuur is gebleven”, aldus Ooms.
Eén van zijn concurrenten is Matthijs van der Pijl. Hij exploiteert de website Beefensteak.nl. In tegenstelling tot Bestelvers.nl ontvangt een consument die bij Beefensteak.nl bestelt, het vlees diepgevroren per post. Van der Pijl is een jaar bezig. Hij ervaart dat consumenten via internet vooral exclusieve stukjes vlees zoals hertenbiefstuk bestellen. De verkoop van varkensvlees verloopt matig bij hem.
Slagerij op wielen
Peter Hoondert heeft een slagerij in ’s-Heer Arendskerke (Zld.). Hij verkoopt al meer dan tien jaar vlees via internet. Hoondert verzendt geen vlees met postverzenders als TNT, maar bezorgt het zelf bij zijn klanten. Vandaar zijn bedrijfsnaam ‘Slager op wielen’. Dit betekent ook dat Hoondert niet landelijk werkt, maar regionaal.
De afgelopen jaren zat er bij de Slagerij op wielen weinig groei in de internetverkoop. „We hebben er niet zo hard aan getrokken vanwege de komst van andere klanten”, vertelt Hoondert. „Inmiddels adverteren we volop en groeit het klantenbestand.”
Slager Hoondert verwacht niet dat internetverkoop van vlees een gigantische vlucht zal nemen. „De supermarkt is voor veel consumenten toch dé plek om vlees te kopen. Vooral mensen die niet voor het aller-goedkoopste stukje vlees gaan en kiezen voor het gemak van thuis bezorgen, zullen kiezen voor bestellen via internet.”
Geen grote vlucht
Ook marktkenner Marc Oude Luttikhuis, eigenaar van het Foodatelier in Enschede, verwacht niet dat internetverkoop van vlees een grote vlucht zal nemen. „Vlees is een lastig product. Het is absoluut niet te vergelijken met een boek of een trui die je makkelijk via internet kunt bestellen”, aldus Oude Luttikhuis. Qua prijs kan internetverkoop van vlees volgens hem wel de concurrentie met de winkel aan.
„Je slaat een paar schakels in de productieketen over. Dat scheelt kosten. Waarschijnlijk zijn daarvan de extra logistieke kosten wel te betalen die moeten worden gemaakt om het vlees te bezorgen.” Toch verwacht Oude Luttikhuis dat de meeste consumenten vlees in de winkel blijven kopen. „Internetverkopers die een totaalpakket voedingsmiddelen aanbieden hebben volgens mij de beste kansen.”
Het lijkt er vooralsnog niet op dat internetverkoop voor varkenshouders een middel zal worden om vlees van eigen dieren met een goede marge te verkopen. „Vlees verkopen aan consumenten is een compleet andere tak van sport dan het uitoefenen van een varkenshouderijbedrijf”, stelt Van der Pijl. „Het klaarmaken en verpakken van consumentklare porties vlees vraagt om specialistische kennis, apparatuur en geschikte ruimte. Dat is door een gemiddelde varkenshouder niet zo maar even in te vullen.”
Tekst: Berrie Klein Swormink
Beeld: Ingrid Zieverink