Duitse supermarkten verhogen vleesprijzen maar weigeren meer te betalen voor inkoop
Terwijl Duitse supermarktketens de prijzen voor hun vlees en vleeswaren (aanzienlijk) verhogen, accepteren ze geen verhoging van de inkoopprijzen van deze producten. De Duitse slachterijen en vleesverwerkers kunnen daardoor hun fors gestegen inkoop- en verwerkingskosten niet doorberekenen.
In de knel
In een recent onderzoek door ‘Branchenecho Fleischwirtschaft’ geven de bedrijven uit de vleessector aan dat ze de stijgende kosten niet of onvoldoende kunnen doorberekenen. Meer dan driekwart van de bedrijven zegt daardoor in de knel te zitten. Als reden wijzen deze bedrijven naar de retail. Die blokkeren een doorberekening van de gestegen kosten. Ruim een kwart van de ondervraagde ondernemers geeft aan dat ze tot nu toe niet in de gelegenheid waren de prijzen aan te passen, terwijl de consumentenprijzen voor vlees en vleeswaren juist flink zijn gestegen.
Productie
Uit het onderzoek blijkt verder dat vooral de grote Duitse varkens- en rundveeslachterijen kampen met dalende productievolumes. Middelgrote bedrijven in de vleesindustrie geven aan dat ze hun productievolume vooralsnog kunnen handhaven. Meer dan twee derde van de bedrijven in de sector kampt momenteel met lagere verkoopvolumes. Diverse bedrijven hebben hierop gereageerd door het terugschroeven van de productie en het schrappen van ploegen en productiedagen. Steeds meer respondenten houden zelfs fabriekssluitingen voor mogelijk. De ondernemers uit de Duitse vleessector zijn sceptisch over de vooruitzichten voor de komende zes maanden. Ongeveer 40 procent verwacht een verdere omzetdaling van gemiddeld tien procent. Het positieve gevolg hiervan is dat het personeelstekort minder urgent is geworden.
Biologisch
De respondenten plaatsen vraagtekens bij het politieke streven om de veehouderij te hervormen. Het behalen van 30 procent biologisch vlees bestempelen zij als onrealistisch.