Zonnig WK stimuleert afzet van varkensvlees
Het wereldkampioenschap (WK) voetbal zal leiden tot hogere varkensvleesprijzen. Dat verwacht Clemens Tönnies van het gelijknamige Duitse vleesbedrijf. Vorige maand voorspelde Tönnies een stijging van de varkensvleesprijzen met zo’n 10 procent. Dit zou toe te schrijven zijn aan een grotere vraag naar varkensvlees door een combinatie van barbecueseizoen en het WK voetbal.
Verkopers van varkensvlees zien de zon graag schijnen en de temperatuur oplopen. Ze weten dat aangenaam zomerweer mensen aanspoort om te barbecueën. En dat is goed voor de verkoopcijfers van varkensvlees. Consumenten kiezen graag voor varkensvleesproducten op de barbecue vanwege een relatief gunstige prijs en de snelle bereidingsmogelijkheden.
Het aanstaande WK voetbal zou het aantal barbecueënde consumenten in West-Europa nog wel eens verder kunnen opjagen. Een trend van de laatste jaren is dat mensen steeds vaker in gezelschap naar voetbalwedstrijden kijken. En bij zo’n voetbalfeestje hoort natuurlijk een hapje en een drankje. Marketingdeskundigen rekenen erop dat het aanstaande WK voetbal zal leiden tot extra consumentenbestedingen. Of dit werkelijk zal gebeuren en waar de consument zijn centen aan zal uitgeven, is afwachten.
Barbecueseizoen slecht begonnen
Woordvoerder Marc van der Lee van het Nederlandse Vion waagt zich niet aan een voorspelling over het verband tussen de ontwikkeling van de varkensvleesprijzen en het WK voetbal. Wel ziet Van der Lee in het WK aanknopingspunten voor het verkopen van varkensvlees(producten). „Bij een evenement als het WK zie je dat echte liefhebbers open staan voor de aankoop van producten die een link hebben met het evenement”, vertelt Van der Lee.
„Daar hebben wij op ingespeeld door de ontwikkeling van drie WK-producten. De WK Leeuwburger en de WK Snackballetjes zijn varkensvleesproducten. Daarnaast hebben we de WK Ulundi burger. Dit een rundvleesburger met een frisse oranje saus.” De WK-producten van Vion zijn snel te bereiden. „Als mensen met voetbal bezig zijn, dan gaan ze geen uren in de keuken staan. Ze willen dan producten die snel klaar zijn”, aldus Van der Lee.
Ook andere slachterijen hopen op de effecten van het WK in combinatie met mooi barbecueweer. „Wat het barbecueseizoen betreft, zijn we slecht begonnen”, constateert David van Sommeren van Compaxo in Zevenaar. „Het voorjaar is veel te koud geweest. We hadden gehoopt op mooi weer vanaf 30 april. Dan zou er tijdens de weken daarna met een groot aantal feestdagen, veel meer zijn gebarbecued, dan nu het geval is geweest. Er zou dan ook al een hoger prijsniveau in de markt zijn ontstaan. Nu lopen we een beetje achter de feiten aan.”
Van Sommeren verwacht wel dat het WK voetbal kan zorgen voor extra impulsen bij de afzet van varkensvlees. „Zeker als het in de speelweken van het WK mooi weer is. Dat hebben we ook gemerkt bij het EK in 2008 en het WK in2006. Indie jaren was er ook meer vraag naar varkensvlees vanuit Duitsland en Oostenrijk-Zwitserland waar de kampioenschappen toen plaatsvonden.”
„Met een WK in Zuid-Afrika zul je dat effect niet echt hebben. We moeten het nu vooral hebben van de consumenten die vanuit hun eigen woonplaats het WK volgen”, constateert Van Sommeren. Hij merkt dat de verkoop van spareribs begint aan te trekken, en ziet dat als een eerste signaal van het naderende WK.
Geen verband met voetbal
De WK-producten van Vion komen vooral bij supermarkten in de schappen terecht. Maar niet alle supermarkten zien kansen voor de verkoop van varkensvlees en varkensvleesproducten in combinatie met het aanstaande WK voetbal. „Wij zien niet echt het verband tussen varkensvlees en voetbal”, meldt een woordvoerder van supermarktketen Albert Heijn in Zaandam.
„Het WK voetbal is voor ons inderdaad een evenement waar we op inspelen. We doen dat vooral met leuke gadgets.” Waarschijnlijk presenteert AH één dezer dagen een WK-mascotte met de naam ‘Beesie’. Maar van speciale acties waarin varkensvlees een rol speelt, is de woordvoerder niets bekend. Ze verwacht wel dat Albert Heijn met acties komt gericht op de verkoop van barbecuevlees, maar kan daarover nog geen nadere mededelingen doen.
Ook andere retailorganisaties willen geen details prijsgeven over winkelacties die ze gaan voeren. „Over toekomstige acties doen we nooit uitspraken, maar het spreekt vanzelf dat C1000 zal inspelen op kansen die het WK en het barbecueseizoen bieden”, meldt Rianne van Beek-De Graaf, woordvoerder van C1000 in Amersfoort.
Eigen actie Keurslagers
C1000 werkt met een franchiseformule. De meeste winkels zijn van zelfstandige ondernemers. Zij hebben de vrijheid om zelf acties met varkensvlees te organiseren en dat zal rond het WK ongetwijfeld gebeuren, verwacht Van Beek. Ook bij de Keurslager zijn aangesloten ondernemers vrij om eigen acties te voeren. De Keurslager pakt daarnaast uit met een landelijke actie.
„De barbecue en het WK voetbal brengen beslist kansen met zich mee. Rondom de wedstrijden en zeker bij mooi weer, verwachten we een toename van de omzet”, zegt Josja Smink, coördinator communicatie bij de Vereniging van Keurslagers. „Medio mei is onze BBQ campagne van start gegaan. Dit is een grootschalige actie die acht weken duurt. Met de actie promoten we de Keurslager als barbecuespecialist.
Klanten krijgen bij aankoop van de Keurslager Topscorer een Smulzomer BBQ-lot waarmee ze mooie prijzen kunnen winnen. De Topscorer is iedere week een ander product waaronder veel varkensvleesproducten zoals spareribs en speklappen”, aldus Smink.
Verpakking en communicatie
Aan de verwachte afzetmogelijkheden in de komende weken voor varkensvlees en afgeleide producten zijn veel voorbereidingen voorafgegaan. Dat was niet alleen het voorbereiden van acties, maar ook daadwerkelijke productontwikkeling zoals bij de WK-producten van Vion. „Dan gaat het niet alleen om de producten zelf, maar ook om de verpakking en bijbehorende communicatie”, vertelt Van der Lee.
Als de afzet van WK-producten onverhoopt tegen zou vallen, leidt dat niet tot een onverkoopbare voorraad van ‘oranje varkensvleesartikelen’. „We maken alles vers en produceren alleen op basis van orders van klanten. Bij sommigen leveren we wel zes keer per week. De productievolumes zullen dus volledig afhankelijk zijn van de verkopen in de supermarkten.” Cijfers en omzetverwachtingen wil geen van de supermarkten of vleesbedrijven noemen.
Beschikbaarheid
Ondanks extra afzet zal een combinatie van mooi barbecueweer en WK voetbal niet snel leiden tot tekorten aan varkensvlees of specifieke onderdelen. „Onze WK specialiteiten zijn samengestelde producten waarvoor verschillende onderdelen van het varken bruikbaar zijn. Ook voor de barbecue is een breed assortiment onderdelen inzetbaar”, aldus Van der Lee van Vion. „Een goede vierkantsverwaarding blijft zodoende mogelijk.”
Ook woordvoerder Van Beek van supermarkt C1000 verwacht niet dat er snel sprake zal zijn van tekorten aan varkensvlees. „Bij normale omstandigheden verwachten we geen schaarste”, formuleert ze voorzichtig.
Tekst: Berrie Klein Swormink
Beeld: Gerard Burgers