Technologie zet alle deuren naar boer open
„Een consument die straks thuis aan tafel de barcode op een verpakking kan inlezen en daarop alles kan vinden over het bedrijf van herkomst. Dan ziet hij de persoon achter het product, de boer. Natuurlijk klinkt het heel ambitieus, maar we moeten die technologie van traceerbaarheid meer gaan gebruiken”, vertelde ZLTO-voorzitter Hans Huijbers afgelopen april in een interview met Pig Business.
In een seconde
„We hebben als sector zoveel te melden: luchtwassers, ventilatie, huisvesting en reststromen. Ik weet dat niet iedereen staat te springen om burgers in de stal te verwelkomen, maar moderne technieken kunnen helpen om burgers op afstand inzicht te geven over het product dat ze hebben gekocht.”
Huijbers ziet zijn wens nog geen half jaar later in vervulling gaan. Tijdens de internationale vleesvakbeurs Intermeat presenteerde kalfsvleesmerk Peter’s Farm de Quick Response-code op zijn productverpakking. „De consument kan binnen een seconde op de mobiele telefoon gedetailleerde informatie krijgen over het bedrijf van herkomst en productinformatie van het vlees in de verpakking”, vertelt woordvoerder van Peter’s Farm Maurice Aalbers.
Met de oprichting van Peter’s Farm in 1996 begon het merk al met het verstrekken van de boerderijcode. De vijfcijferige code op de verpakking dient als inlogcode om op het internet meer informatie over de boerderij, waar het kalf heeft gestaan, te krijgen.
Herkomst van zuivel
In navolging van Peter’s Farm verstrekt ook FrieslandCampina sinds dit voorjaar bedrijfsinformatie over de herkomst van de melk in het biologische zuivelassortiment. Consumenten kunnen de productcode van het zuivelpak op internet invoeren en krijgen vervolgens de melkveehouders te zien van het bedrijf waar de melk van afkomstig is.
De 31 aangesloten biologische melkveehouders presenteren zichzelf op de website en vertellen het verhaal van hun bedrijf. „Voor het merk Campina betekent dit systeem een belangrijke stap naar verdergaande openheid in de herkomst van zuivel. De mogelijkheden worden onderzocht om deze tool op termijn ook bij andere producten toe te passen”, aldus de zuivelgigant.
Top vijf
De QR-code bij Peter’s Farm is een technologische vervolgstap op de internetcode, legt Aalbers uit. „Met de QR-code richten wij ons op de doelgroep die beter bekend is met de nieuwste technieken en over de juiste mobieltjes beschikt. Op de winkelvloer kunnen gebruikers meteen informatie ontvangen over bijvoorbeeld de voedingswaarde.”
„Natuurlijk kan er nog veel meer informatie aan de code worden opgehangen. Of er daadwerkelijk behoefte is bij de consument aan meer productinformatie? We houden geen exacte gegevens bij over het aantal klanten dat van de mogelijkheid gebruik maakt. Wel ontvangen we 5.000 tot 10.000 unieke bezoekers per maand op onze website. De boerderijcode staat in de top-5 van ons best bezochte pagina’s.”
Snelle reactie
Een QR-code is een tweedimensionale (2D) streepjescode. De letters QR zijn een afkorting van Quick Response (snelle reactie). Voor een QR is een mobiele telefoon met camera en internetverbinding nodig. De gebruiker richt zijn cameratelefoon op de QR-code en scant de code in. De code wordt door software in de telefoon omgezet in een URL, waarna de bijbehorende website wordt getoond. Op de website vindt de bezoeker alle beschikbare informatie. QR-codes zijn terug te vinden op e-tickets, posters, verpakkingen, visitekaartjes en tijdschriften.
Ambachtelijk, gemak en herkomst
Half september vond Intermeat in het Duitse Düsseldorf plaats. De internationale vleesvakbeurs is een ontmoetingsplaats voor bedrijven in de foodsector. Een aantal consumententrends overheerste tijdens de vierdaagse beurs.
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ruben van Boekel