Nederlandse consument toont weinig interesse in wijze van transport en slacht van varkens
Dat ze bereid meer te betalen voor méér informatie blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research. Het onderzoek werd gehouden onder consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. „Consumenten willen vooral informatie over de wijze waarop de varkens worden gehouden”, meldt woordvoerster Yvonne Fernhout. „Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest voor producten met herkomstinformatie én een meerprijs. Dit is onderzocht voor gehakt, ribkarbonade en varkenshaas.
Ketenkosten
Ook Duitse en Engelse consumenten hebben een ongeveer gelijke betalingsbereidheid van circa 13 cent per kilo varkensvlees. Dit bedrag blijkt ongeveer gelijk te zijn aan de extra kosten die in de keten gemaakt worden om de herkomst naar individuele bedrijven te kunnen garanderen. Bijzonder in het onderzoek is dat blijkt dat nauwelijks interesse te hebben in de wijze waarop varkens getransporteerd en geslacht worden.
Transparantie en actiegroepen
Andere uitkomsten van het onderzoek zijn dat de herkomstinformatie het best op het product of op de plek van aankoop kan worden gecommuniceerd. Het werken met een QR-code of een app scoort laag bij consumenten in alle drie de onderzochte landen. De ketenpartijen vinden directe contacten tussen consumenten en de varkenshouders op open dagen en in zichtstallen de meeste geschikte vorm om informatie te geven over het wel en wee op varkenshouderijen. Het nadeel is dat het aantal consumenten dat bereikt wordt, beperkt is. Ketenpartijen onderkennen ook de potentiële nadelen van een grotere transparantie, bijvoorbeeld dat individuele ondernemers doelwit kunnen worden van actiegroepen.
Tekst: Broer de Boer
Groeide op in de NOP, op een gemengd landbouwbedrijf. Na de HAS startte hij in 1980 bij de varkens K.I. Tien jaar later ging hij naast deze baan voor Agrio schrijven. Zijn landbouwkundige en technische kennis gebruikte hij vanaf 1996 als redacteur voor TNO en andere uitgevers. Sinds 2015 is hij weer actief als redacteur voor Pig Business.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Wageningen Economic Research