Danny Saulus controleert veevoedergrondstoffen
Gasdokters
09:00 uur. Aan boord van de Michele Luliano, die vannacht uit Argentinië kwam, zijn gasdokters aanwezig. Zolang zij bezig zijn met het meten van gassen in twee van de zeven ruimen met veevoedergrondstoffen, mag er verder niemand het schip op. Ook Danny Saulus en zijn stagiaire niet.
Op het kraanponton naast het schip werken intussen onder meer de bedieners van de pijp die de binnenvaartschepen vult. Danny Saulus en stagiaire Gregory Te Vrede beoordelen de net gearriveerde vrachtboot die de volgende grondstof gaat vervoeren. De ruimen van het binnenvaartschip moeten bezemschoon of gewassen zijn, afhankelijk van wat er de voorafgaande reis in werd vervoerd.
Ook zijn mannen in de weer met het schoonmaken van de bovenbunker van de weegtoren, waarin de bakken van de kraan sojameel storten. Soms blijven er op de roosters compressiebonken achter. Dat zijn klonten sojameel die gezond en zacht zijn, die worden met een heftruck platgereden (in de bovenbunker van de weeginstallatie!) en er alsnog doorgedrukt. Soms zijn het klonten die Saulus afkeurt. De controleurs krijgen het sein dat de gaswaardes beneden de kritische grens zijn.
Inzinking
10:30 uur. De controleurs betreden na de mededeling het zeeschip met 65.000 ton grondstoffen aan boord. Gregory Te Vrede bekijkt de bovenlaag van de vijf gasloze ruimen. Hij maakt aantekeningen van de conditie van de oppervlakte, hij kijkt of er sprake is van inzinking en hoeveel het hoogtepeil van de grondstoffen is gezakt, of de bovenlaag getrimd dus redelijk vlak is, en natuurlijk of er op het oog schade is. Bij een stiekeme blik in het ruim waarin gastabletten aanwezig waren om bijvoorbeeld ongedierte op afstand te houden, zijn witte schimmelplekken te zien.
De grondstoffen in de te controleren ruimen zien er prima uit. Eén van de ruimen is al bijna leeg; niet dat de bodem al in zicht is, maar de bulldozer die er onderin staat, lijkt een stuk speelgoed te zijn. Het waait zo hard dat enkele korrels GMO maïs uit de bak van de hijskraan bijna in een ander ruim belanden. Dit trekt de aandacht van de controleur.
Als Saulus de nieuwe planning met de stuwadoor heeft doorgenomen, gaat hij een monster nemen. Diverse monsters worden samengesteld die standaard voor verschillende analyses naar het laboratorium gaan.
Monsters
12:00 uur. Om een monster te krijgen van de doorsnee van een aangevoerde stof, tapt de controleur per 500 ton een paar kg af. Hij steekt een thermometer in een zak graan en ziet na 5 minuten dat de temperatuur van -in dit geval raapzaad- 27 graden Celsius is. „Zo hoort het”, lacht de bevlogen controleur. Hij zegt dat hij altijd te gast is op een ponton. Daar gedraagt hij zich zichtbaar naar; de werk- en koffieplekken zien er keurig uit.
Saulus vertelt dat hij toevallig gisteren in de haven van Amsterdam een aanzienlijk deel van een partij heeft afgekeurd. „Die klonten die ik er aantrof, waren niet gezond. De hele onderste laag in het ruim zat vastgekoekt door de warmte van leidingen onderin het schip. Vaak komt dat gelukkig niet voor.”
Een andere controle die plaatsvindt op de verschillende grondstoffen is het uitlezen. Saulus verspreidt een afgetapte hoeveelheid in een roestvrijstalen bak om te zien of er ongeregeldheden in zitten. De kleine donkere raapzaadjes zijn warm en vettig. „Veel vettiger nog is raapzaadschroot”, zegt Saulus die zich afvraagt of ze er dan niet meer olie uit hadden kunnen halen.
Regenbrief
15:00 uur. „Rommel zit er altijd wel in”, zegt de controleur. „Hier zie ik enkele maïskorrels en plantdeeltjes en stukjes van de peul waarin het raapzaad zat. Ook een paar onkruidzaden. Maar deze dingen”, vat hij samen, „zul je altijd vinden in een lading. De hoeveelheid is te verwaarlozen en dus zonder probleem toegestaan. Die paar korrels noemen we gewoon verdwaald.”
Het is nog altijd droog. Door de pijp die loopt van de weegbunker naar de boot gaat 500 ton per 20 minuten. Als het regent, kan de ontvanger door middel van een regenbrief besluiten het binnenvaartschip dicht te gooien. Dan liggen alle kranen stil. Voor sommige klanten kan bij regen worden doorgeladen, omdat zij de grondstoffen meteen verwerken in de diervoeders. Voor andere afnemers geldt dat ze grondstoffen eerst opslaan, dan is regen schadelijk voor de kwaliteit.
De controleur vult formulieren in; conditie- en kwaliteitsrapporten. Zijn werk voor vandaag zit er bijna op. „Het zijn mooie, zware weken. We werken hier dag en nacht behalve van zaterdagavond tot zondagnacht. Ik heb altijd zes dagdiensten, vijf nachtdiensten en vijf avonddiensten.” Saulus geniet.
Werkgever: Peterson Agricare&Bulk logistics
Naam: Danny Saulus
Functie: Agri-controleur granen
Datum: 12 januari 2012