Deen: ‘Wij verkopen al jaren geen kiloknallers meer’

Wakker Dier heeft voor de zoveelste keer een campagne tegen kiloknallers opgezet tegen een specifieke supermarktketen. Dit keer was supermarktketen Deen het doelwit. Directeur van supermarkt Deen Leendert van Eck: „Wij zijn nu het mikpunt van Wakker Dier. Ze maakt al jaren dit soort spotjes. Alle concurrerende supermarktketens zijn eerder het mikpunt geweest van de stichting en nu zijn wij het.”
Van Eck vindt echter dat Deen juist veel doet om dierenleed te voorkomen. „We hebben op bijna alle vleessoorten keurmerken. We werken er hard aan om rundvlees ook te voorzien van een keurmerk. Ook brengen we vegetarisch eten onder de aandacht bij de mensen en hebben we deze schappen flink uitgebreid”, aldus de Deen-directeur. „Deen is heel bewust bezig met de verduurzaming.” De reactie van de directeur wordt op de Facebook-pagina van NH Nieuws ondersteund door de klanten van Deen.
Peiling
NH Nieuws hield deze week onder haar lezers ook een peiling waar zij op letten bij het kopen van vlees. 24,1 procent (549 stemmen) kiest voor een dierenwelzijnskeurmerk. 66,86 procent (1523 stemmen) let vooral op de prijs en 9,04 procent (206 stemmen) geeft aan helemaal geen vlees te eten. Uiteraard is dit geen betrouwbare uitslag omdat mensen bewust meedoen aan de peiling met ieder hun eigen motivatie; ze zijn dus niet willekeurig bevraagd. Maar de peiling geeft wel min of meer de verhoudingen aan.
Verreweg de meeste mensen kiezen bewust voor de prijs. Een feit dat al langer bekend is. Op de betreffende Facebook-pagina reageren veel mensen met een beperkt budget en die vinden dat vlees toegankelijk en betaalbaar moet blijven voor mensen met minder geld. Vooral mensen met grote gezinnen zien dit als een noodzakelijkheid.
Reacties op NH Nieuws Facebook
Een reactie: „…Als je 40 euro per week hebt voor je gezin dan kan je niet naar die 'diervriendelijke' slager (hoezo diervriendelijk; uiteindelijk vermoorden zij ook dieren dus ze zijn geen haar beter). Je bent al blij dat je een goedkoop stukje vlees kunt kopen, wat niet eens elke dag lukt van zo'n laag bedrag…”
En: „…Tuurlijk zou ik graag dat duurzamere vlees willen eten, en dan maar iets minder vlees per week, maar zolang duurzaam en dierenwelzijn zo hoog aan de prijs is koop ik liever 1x per week een kiloknaller en dan drie stukjes vlees per week dan maar 1x een nog kleiner stukje vlees…”
Goedkoopste vlees
Met de campagne laat Wakker Dier wederom zien dat ze niet heel gedegen te werk gaat en haar research niet erg nauwgezet doet. Veel klanten van Deen herkennen zich niet in het beeld dat de stichting schetst. Hoewel Wakker Dier daarnaast pretendeert namens het leeuwendeel van de maatschappij te spreken, betreft het in feite een minderheid van de Nederlandse samenleving. Het gros kiest, bewust of uit noodzaak, voor het goedkoopste vlees. Overigens kan dat nog steeds keurmerkvlees zijn.