Beter Leven snelst groeiende en grootste keurmerk
De groepen vleeswaren en vers vlees zijn met respectievelijk gegroeid met 170 en 35 procent. Van alle keurmerken laat het Beter Leven-keurmerk met 62 procent de snelste groei zien en het is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro.
De groei van het Beter Leven-keurmerk komt vooral doordat er meer vleeswaren in de schappen bij zijn gekomen. Supermarkten en A-merken hebben daar met de varkensvleessector afspraken over gemaakt. Lagen tot voor kort alleen karbonades en speklapjes met het keurmerk in de schappen, nu zijn ook veel pakjes ham en leverworsten van het stempel voorzien. Bij fabrikanten als Unox, Struik en Kips is het inmiddels bijna standaard. Voor varkenshouders die hun varkens meer ruimte geven is dat goed nieuws: zij krijgen daar beter voor betaald.
Recordbedrag
Uit de monitor blijkt ook dat Nederlanders het afgelopen jaar een recordbedrag uitgaven aan voedsel met een keurmerk. De verkoop van onder andere vlees, vis, fruit en chocolade met zo'n duurzaamheidsstempel nam met 30 procent ofwel 830 miljoen euro toe. Van elke zeven euro die in de kassa's van de supermarkten belandde, ging er één euro naar producten met zo'n keurmerk. In totaal gaven Nederlanders er 3,6 miljard euro aan uit. De bestedingen aan milieu- en diervriendelijk geproduceerde voedingsmiddelen zitten al jaren in de lift, maar nooit eerder was de groei zo groot.
Crisis voorbij
Het aanbod van duurzame producten in de supermarkten neemt toe. Dat de crisis voorbij is, speelt ook een rol. Consumenten geven hun geld weer wat makkelijker uit. Een groeiende groep vindt het bovendien belangrijk om te kiezen voor eten dat lokaal, milieuvriendelijk en/of met respect voor dieren is geproduceerd. Deze mensen willen de aarde als een goede plaats achterlaten voor hun kinderen en kleinkinderen. Keurmerken helpen deze groep om betere keuzes te maken.
Consument ontzorgen
Uit de forse omzetgroei blijkt dat goede keurmerken een hulpmiddel zijn en ontzorgen bij deze zoektocht. Dat geldt zowel voor de consument alsook voor de fabrikant en retailer. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten door varianten met een onderscheidend keurmerk zoals varkensvlees met Beter Leven-keurmerk. Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten; denk aan biologisch en aan kip met 1 ster van het Beter Leven-keurmerk.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Ingrid Sweers
Bron: IRI Nederland