Vleesman Dé van de Riet (COV): ‘De consument bestaat niet’
Dé van de Riet, woordvoerder van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), gaf een heel bijzonder beeld van vlees: „Het imago van het generieke product varkensvlees zou moeten zijn: lekker, voedzaam, veilig, gezond en gezellig. En daar hoort een debat bij over emotie versus ratio. In de laatste zeventig jaar is de scope van eisen in de samenleving qua voedselproductie, sterk veranderd. Vanaf 1950 tot 1980 ging het vooral om de voedselzekerheid; dit werd zelfs verankerd in de EU. Daarop volgde de kwaliteitszekerheid en vanaf 2010 en de komende jaren hebben we vooral te maken met duurzaamheid en een stuk toekomstzekerheid en de manier waarop we voedsel produceren.”
Gevoelig voor foodtrends
Van de Riet betoogde dat naast milieu en het gebruik van antibiotica onder de maatschappelijke druk varkensvleesketens een belangrijke rol gaan spelen. „Het aandeel hiervan in de supermarkten stijgt snel, blijkens de laatste cijfers.” Dé van de Riet zoomde ook in op de consument: „Dé consument bestaat niet. En laten we het niet over ‘burgers’ hebben. Ik zie meer een onderverdeling in trendsetters, de voorlopers en hen die hip en happening belangrijk vinden. Daarnaast is er een groep die gevoelig is voor foodtrends en foodbeleving. En ten slotte een deel van de bevolking dat voor authentiek gaat: echt, streekproducten, boerenmarkten, niches.” Echter de mainstream heeft volgens hem traditionele voorkeuren, en een lage voedselbetrokkenheid waarbij discounters het aanbod en de prijs blijvend bepalen.
Positieve waarden delen
Kijkend naar het zoekpatroon op internet wordt er bijna tweemaal zoveel gezocht op ingrediënten in het voedsel dan op de manier waarop dieren gehouden worden om voedsel te produceren. Zo’n 55 procent in een recent Amerikaans onderzoek (Dallas) is het sterk eens met de stelling ‘Als boerderijdieren netjes en humaan behandeld worden, heb ik er geen enkele moeite mee om vlees, melk en eieren te kopen'. Overigens blijkt dat 25 procent van de respondenten overtuigd is dat er netjes en humaan met dieren omgegaan wordt. „Zo slecht denkt men dus niet over de dierhouderij en over vlees”, vervolgde de spreker. Om het vertrouwen te winnen van de consumenten blijkt uit hetzelfde onderzoek dat het drie tot vijf keer zo belangrijk is positieve waarden te delen met anderen dan juist de technische vaardigheden en expertise te benadrukken. Daarbij hebben we volgens Van de Riet als sector iets aan de oneliner van Amerikaanse president Theodore Roseveld: ‘Dat je ergens kennis van hebt interesseert niemand, totdat ze ontdekken dat het ook iets voor ze betekent.’
Geld voor promotie
De deelnemende varkenshouders en belangstellenden uit de periferie van de sector konden in twee rondes kiezen uit totaal vijf workshops. De inhoud daarvan had een nauwe relatie met het thema van deze Zomerspecial ‘Van big tot BBQ’. Daarna kon de opgedane kennis op bijzondere wijze in praktijk gebracht worden. Fokkerijorganisatie Topigs Norsvin liet door het All Star BBQ-team een smakelijke hap vlees bereiden voor de deelnemers van het zomerse event. Het betrof onderdelen van het varken die we maar zelden op ons bord krijgen en heerlijk bereid waren. Dé van de Riet merkte hierover eerder al op: „Nederland koopt zich suf aan trendy kookboeken en kijkt graag naar kookprogramma’s. Toch maken we gemiddeld in Nederland maar gebruik van slechts zeven recepten.”
De Varkenshoff
Annemarie Noordman, varkenshoudster te Lemelerveld, wist na de BBQ de aandacht over haar serrestal ‘De Varkenshoff’ uitstekend vast te houden. Zij sprak over haar zoektocht ‘naar wat nog beter kan, we zijn volop met een ontdekkingstocht bezig’. Ze had de bijzondere stellingname dat ‘varkenshouders het de consument en het grootwinkelbedrijf niet kwalijk moeten nemen dat er weinig promotie meer is voor varkensvlees’. „Als dat niet gebeurt, moeten we het zelf oppakken.” Over de Stichting Varkens in Zicht zei ze: „We moeten blij zijn met die zichtstallen: alle varkenshouders zouden daar wat voor over moeten hebben. We moeten figuurlijk de deur van de varkenshouderij open zetten.” Haar inleiding sloot wat dat betreft uitstekende aan op hetgeen Dé van de Riet eerder die middag gezegd had.
4.650 euro voor Big Challenge
Na de laatste presentatie hield Pig Busines een veiling. De veilinginbreng bestond uit uiteenlopende zaken, zoals twee ballonvaarten, Ibérico-hammen, een half varken, paraplu’s, scanapparatuur, een bedrijfsdiagnose, twee koetsentochten, afleidingsmateriaal voor biggen en barbecuepakketten. Er werd gretig geboden en het werd de veilingmeesters Wilma van Steenbergen & Martin van de Peet, bekend van o.a. Boer zoekt Vrouw editie 6, niet moeilijk gemaakt om een totaalbedrag van 4.650 euro bij elkaar te praten en te hameren voor de kavels. De opbrengst van de veiling is bestemd voor BIG Challenge, het agrarische team dat meedoet aan het evenement Alpe d'HuZes.
Bekijk hier de nabeschouwing van de Zomerspecial 'Van big tot BBQ'