Familie Ten Kate wint Sterkste Erf-verkiezing
De familie Ten Kate blinkt uit in samenwerken en dat is in alle facetten van de bedrijfsvoering terug te zien, aldus de jury. En wat dit erf extra sterk maakt is de binding met de omgeving, met het dorp. De familie Ten Kate levert vlees aan de plaatselijke slager en durft inwoners een stem te geven in de bedrijfsvoering. Hoezeer dit gewaardeerd wordt blijkt wel uit het feit dat je in de lokale snackbar een hamburger ‘Henkjan’ kan bestellen, een initiatief van de snackbareigenaar, niet van de ondernemer.
„We zijn er emotioneel van", zeggen Henkjan en Brenda allebei als ze tijdens de uitreiking in Enspijk om een reactie wordt gevraagd. „Dit is een bekroning van al het harde werk dat we hebben verzet. Zeker nu er van alles gaande is op ons bedrijf, is dit een mooie opsteker."
Daarmee doelen de winnaars op de monomestvergister, waarmee ze groen gas uit mest willen gaan winnen voor het naastgelegen dorp. Het is juist een van de punten die door de jury als positief wordt beoordeeld. „Dat realiseren is een stap vooruit en vervolgens weer twee stappen achteruit. Daar ligt momenteel onze grootste prioriteit", zegt Henkjan.
Ze worden door de jury geroemd door de samenwerking die ze constant zoeken. Bijvoorbeeld door een zichtstal op de varkenshouderij die meer dan duizend bezoekers per jaar trekt. „Dat samenwerken kost geen energie, maar levert veel energie op", zegt Brenda. „Het gaat al jaren zo binnen het bedrijf, we zijn het gewend."
Publieksprijs voor de familie Tomesen
De publieksprijs ging naar de familie Tomesen uit Doetinchem. Het bedrijf van de ondernemende pluimveehouders Roy en Maud Tomesen omvat twee locaties. Op de ene locatie houden zij 1 ster Beter Leven scharrelkippen en op de andere locatie 2 ster Beter Leven vrije uitloopkippen. Op beide locaties is veel aandacht voor dierenwelzijn.
Wat een prachtig bedrijf, valt in het juryrapport te lezen. De ondernemers zijn volhardend, vasthoudend en zakelijk gedreven. Op en top ondernemers. De ondernemers zijn commercieel sterk en weten ieder kans om te zetten in een verdienmodel. Met hun regionale afzet en verkoop aan huis weten zij veel mensen te bereiken. En dat blijkt ook uit de stemming voor de publieksprijs waar meer dan de helft van de stemmen, zo'n 1.000 stemmen, op hen werden uitgebracht. „Dit is misschien wel de mooiste prijs die we konden winnen vanavond", zegt Roy. „Want uiteindelijk doen we het voor de consument."
Roy en Maud Tomesen hebben de kracht om flink wat publiek te mobiliseren. Ze zijn zelf uithangbord van het familiebedrijf, doordat hun gezichten op de eierdoosjes staan die per dag aan duizenden klanten worden verkocht. Maud: „In de boekenwinkel zei de verkoper dat ze een nageleverd boek wel even langs zou brengen. Ze kende mij van de boerderij. Daar was ik wel wat verbaasd over."
Er is nog ruimte voor groei. Roy: „Als ik bij één automaat tien mensen zie staan, dan begint het toch alweer te kraken. En we hebben al vaak uitgebreid met onze automaten. Ook in de omgeving bij supermarkten en in de horeca liggen nog volop kansen."
Elihoeve prachtig visitekaartje voor de sector
De Elihoeve van Rick en Judith de Vor viel helaas buiten de prijzen. In Snelrewaard runnen Rick en Judith een melkveehouderij met 120 melkkoeien. Natuur- en landschapsbeheer staan centraal in hun bedrijfsvoering. Om passanten en bezoekers hierover te informeren plaatsten de ondernemers informatieborden langs de wandel- en fietsroute bij hun boerderij. En organiseren zij veel verschillende activiteiten waarmee zij duizenden bezoekers per jaar naar hun boerderij te trekken.
„We zijn toch trots dat we hier staan", zegt Rick. „Ons bedrijf is iets minder makkelijk te vertalen naar andere boeren en het verdienmodel is lastiger met bedrijfseducatie. Maar het lukt wel, door voor onze diensten ook wat terug te vragen en een ruimte voor vergaderingen te verhuren. De droom van Judith is om de stad naar het platteland te brengen, in het begin moest ik daar wel aan wennen. Inmiddels zie ik daar ook het plezier van in. We delen nu samen diezelfde passie."
De jury was onder de indruk van de bevlogenheid van de ondernemers. Ze hebben een duidelijk missie. „Het is indrukwekkend om te zien en te horen wat zij allemaal doen en aanpakken.” De grote waarde die zij hechten aan het uitdragen van hun verhaal blijkt wel uit het gegeven dat zij de vergaderzaal op de boerderij alleen verhuren in combinatie met een rondgang over de boerderij. Bij Rick en Judith staat het algemeen belang altijd voorop. Ook durven zij te experimenteren en buiten de gebaande paden te gaan. Iets wat zichtbaar is in de proeftuin vol avocado’s die zij sinds kort op het bedrijf hebben ingericht.
Bij de verkiezing van Het Sterkste Erf draait alles om de kracht en veerkracht van boeren(erven) die de toekomst omarmen. Uit de aanmeldingen die binnenkwamen, selecteerde de jury zorgvuldig drie genomineerden. Alle drie stuk voor stuk prachtige visitekaartjes van agrarisch Nederland: iets waar we trots op mogen zijn! Eigenlijk kent deze verkiezing geen verliezers, vandaar dat de jury alleen een winnaar koos.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Tekst: Guus Daamen
Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.
Beeld: Ellen Meinen